Legg til i ønskeliste
Du må vite hva du vil høre! ebok
259,-
Du må vite hva du vil høre!
Ideer og metoder i barne- og ungdomskorarbeidet
av Reidun Hagenes
REIDUN HAGENES ble født i Bergen i 1939. Hun
tok musikkpedagogisk utdanning ved Bergen Musikkonservatorium
(1976). Etter å ha tatt konservatorieeksamen
startet Reidun jentekoret Sagvåg skulekor på
Stord, noe som ble starten på en lang og begivenhetsrik
tid som kordirigent.
I 1980 ble Stord ungdomskor etablert, og dette jentekoret
utviklet seg etter hvert til ett av de beste norske
ungdomskor…
Ebok
259,-
Undertittel
ideer og metoder i barne- og ungdomskorarbeidet
Forlag
Cantando
Utgitt
8 april 2016
Sjanger
Kunst og kultur, Dokumentar og fakta
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
Vannmerket
ISBN
9788292494707
Du må vite hva du vil høre!
Ideer og metoder i barne- og ungdomskorarbeidet
av Reidun Hagenes
REIDUN HAGENES ble født i Bergen i 1939. Hun
tok musikkpedagogisk utdanning ved Bergen Musikkonservatorium
(1976). Etter å ha tatt konservatorieeksamen
startet Reidun jentekoret Sagvåg skulekor på
Stord, noe som ble starten på en lang og begivenhetsrik
tid som kordirigent.
I 1980 ble Stord ungdomskor etablert, og dette jentekoret
utviklet seg etter hvert til ett av de beste norske
ungdomskorene for like stemmer.
Som musikalsk leder er Reidun Hagenes opptatt av at
musikken skal utvikle hele mennesket.
Hagenes er også opptatt av at korsang utvikler konsentrasjon,
trygghet til å stå fram, kreativitet og samarbeidsevne,
og har vært en uvurderlig drivkraft i miljøet
for barne - og ungdomskor i Norge.
Fra forordet
For å lykkes i alt pedagogisk og kunstnerisk arbeid, er det en forutsetning at vi, som ledere,
er engasjerte i formidlingen. Derfor må korprosjekt og repertoar velges i balanse mellom
hva som er bra for de unge og hva jeg, som dirigent, føler jeg kan identifisere meg med. Jeg
måtte også finne en balansegang mellom hva jeg visste korsangerne kunne mestre ved oppstart
om høsten, og hva jeg kunne forvente av utvikling gjennom koråret. Jeg erfarte raskt at
det er nødvendig å legge «listen» litt høyt, men ikke for høyt, for å få musikalsk utvikling og
trivsel i koret. Dette er en vanskelig balansegang.
Gjennom snart 30 års arbeid med barne- og ungdomskor har jeg erfart at korsang utvikler
langt mer enn bare sangstemmen, - faktisk hele mennesket, bl.a.:
Pust og kroppsholdning.
Konsentrasjon.
Evne til langsiktig planlegging.
Trygghet til å opptre og stå fram i ulike sammenhenger - ikke bare scenisk.
Samarbeidsevne og omtanke for andre.
Kreativitet.
Bredere kunst- og musikkinteresse innen ulike genre og stilarter.