Legg til i ønskeliste
Live Photo Dikt ebok
250,-
Live Photo Dikt #0 – 27 fungerer som en litterær videreføring av Crispin Gurholts LIVE PHOTO, samtidig som diktene insisterer på et selvstendig liv uten bildet, uten den visuelle referansen. Motivasjonen for å jobbe litterært springer ut fra en lengre undersøking hvor Gurholt har ”oversatt” sine egne visuelle motiv fra en kunstnerisk uttrykksform til en annen: Fra live installasjon, til fotografi, til film, til maleri, og nå til poesi. I denne prosessen utforsker han hvordan et sett øyeblikk e…
Ebok
250,-
Forlag
Crispin Gurholt
Lengde
60 sider
Sjanger
Språk
Bokmål
Format
pdf
DRM-beskyttelse
Ingen
ISBN
9788230334
Live Photo Dikt #0 – 27 fungerer som en litterær videreføring av Crispin Gurholts LIVE PHOTO, samtidig som diktene insisterer på et selvstendig liv uten bildet, uten den visuelle referansen. Motivasjonen for å jobbe litterært springer ut fra en lengre undersøking hvor Gurholt har ”oversatt” sine egne visuelle motiv fra en kunstnerisk uttrykksform til en annen: Fra live installasjon, til fotografi, til film, til maleri, og nå til poesi. I denne prosessen utforsker han hvordan et sett øyeblikk eller ett motiv kan utfolde seg i utallige retninger, lag og narrativ i forhold til hvem som ser og hvilke medier det uttrykkes gjennom.
I Live Photo Dikt #0 – 27 smelter en filosofisk, emosjonell og estetisk refleksjon sammen, ulike ståsteder, innfallsvinkler og betraktninger skifter mellom et jeg, han, henne, dem, oss og det, fra betrakter til betraktet, fra objekt til subjekt. Variasjonen av stemmer, mangelen på punktum og store bokstaver i teksten, er med på å bryte en fast tidslinje, tid og rom er ikke er definert.
Diktene bærer med seg synlige og usynlige referanser til teori, ulike filosofer og forfattere som har vært sentrale i utviklingen av LIVE PHOTO, de uttrykker en kritisk refleksjon rundt kunst, bildets og ikke minst fotografiets rolle og betydning i dag. Han lar også selve motivene og karakterene i dem få komme til orde, og seg selv – sin egen personlige historie og betraktninger.
Man kan ane parodien som en protagonist i boken, noe som er videreført fra han siste soloutstilling Please Kill Me på Galleri K. Og som Dionysos i Aristofanes parodiske teaterstykke Froskene, ikler han seg en rolle, parodierer helten for å kunne reise ned til underverden, for å stå overfor det språkløse og bringe poesien med seg tilbake.
OM CRISPIN GURHOLT
Crispin Gurholt (født i Oslo i 1965) har blant annet deltatt i Havanna Biennalen og Venezia Biennalens Official Collateral Program, han har hatt soloutstillinger og større prosjekter ved en rekke norske kunstinstitusjoner som Henie Onstad Kunstsenter, Nationaltheatret, Stenersenmuseet, Vigeland-museet, Nordnorsk Kunstmuseum, Lillehammer kunstmuseum og Haugar Vestfold Kunstmuseum. Han har blitt presentert i messer som Art Copenhagen og Art Cologne, samt vist sine arbeider i London, Roma, Torino, Madrid og Paris, og deltatt på en rekke internasjonale kunstfilmfestivaler.