Norsk vitalisme (ebok) av Eirik Vassenden
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Eirik Vassenden (forfatter)

Norsk vitalisme ebok

175,- Veil. pris: 199,-Spar: 24,-
(0)
Hva er «vitalisme», og hvilken rolle har den spilt i norsk litteratur? Vassenden gir et bidrag til nylesningen av den kanskje mest interessante - og fortsatt mest uutforskede? - perioden i det 20. århundrets norske litteratur: mellomkrigstiden. . Vitalisme, livsfilosofi, livsdyrking: Dette er ord som utløser en mengde assosiasjoner. Noen positive (sunnhet, naturnærhet, dypøkologi) og noen negative (reaksjonær ideologi, irrasjonalisme, fascisme). Hva er «vitalisme», og hvilken rolle har den …
175,- Veil. pris: 199,-Spar: 24,-
Undertittel litteratur, ideologi og livsdyrking 1890-1940
Forfattere Eirik Vassenden (forfatter)
Utgitt 13 juni 2014
Lengde 531 sider
Sjangrer Litteratur, Fagbøker
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse Vannmerket
ISBN 9788230401262
Hva er «vitalisme», og hvilken rolle har den spilt i norsk litteratur? Vassenden gir et bidrag til nylesningen av den kanskje mest interessante - og fortsatt mest uutforskede? - perioden i det 20. århundrets norske litteratur: mellomkrigstiden. . Vitalisme, livsfilosofi, livsdyrking: Dette er ord som utløser en mengde assosiasjoner. Noen positive (sunnhet, naturnærhet, dypøkologi) og noen negative (reaksjonær ideologi, irrasjonalisme, fascisme). Hva er «vitalisme», og hvilken rolle har den spilt i norsk litteratur? Arne Garborg, Knut Hamsun, Olav Duun, Kristofer Uppdal, Aslaug Vaa, Åsmund Sveen, Tore Ørjasæter, Tarjei Vesaas, Sigurd Hoel, Rolf Jacobsen, André Bjerke, Jakob Sande, Thure Erik Lund: Listen over norske forfattere som på ulike nivåer kan knyttes til vitalismen, er lang og kunne vært lengre. Boka studerer ulike former for rasjonalismekritisk og irrasjonalistisk tankegods i den nordeuropeiske tidligmodernismen, med særlig vekt på å diskutere sammenhenger mellom filosofi, samtidshistorie og litteratur i Norge i perioden 1890-1940. Dette åpner for en forståelse av et felt i norsk litteraturhistorie som ikke har vært viet mye oppmerksomhet. Vassenden nyanserer i denne boka diskusjonen omkring litteratur og ideologi, som de siste førti årene har vært preget både av autonomiestetikkens berøringsangst for det utenomlitterære, og av den marxistiske ideologikritikkens hang til å finne og avsløre reaksjonære trekk overalt. Boken er også et bidrag til nylesningen av den kanskje mest interessante - og fortsatt mest uutforskede? - perioden i det 20. århundrets norske litteratur: mellomkrigstiden.