Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer - tilnærminger for mestring og myndiggjøring (ebok) av Landslaget for norskundervisning
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode

Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer ebok

399,-
De siste åra har det vært ei betydelig økning i antallet nyankomne ungdommer i norsk skole. Dette er ei svært sammensatt elevgruppe, men et fellestrekk er at de har relativt kort tid til å tilegne seg tilstrekkelige ferdigheter i norsk til å delta i videre utdanning og yrkesliv. En del av disse elevene har dessuten lite formell skolegang fra før og begrensa skriftspråklige ferdigheter. Dette stiller store krav til opplæringa i både språk og fag. Denne boka gir et kunnskapsbasert grunnlag for å …
Ebok 399,-

Andre har også kjøpt

Undertittel tilnærminger for mestring og myndiggjøring
Forfattere Landslaget for norskundervisning (forfatter), Irmelin Kjelaas (redaktør), Rikke van Ommeren (redaktør)
Utgitt 22 mars 2022
Lengde 245 sider
Sjanger Fagbøker, Språk og litteratur, Samfunnsvitenskap, Pedagogikk
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse Vannmerket
ISBN 9788245041309
De siste åra har det vært ei betydelig økning i antallet nyankomne ungdommer i norsk skole. Dette er ei svært sammensatt elevgruppe, men et fellestrekk er at de har relativt kort tid til å tilegne seg tilstrekkelige ferdigheter i norsk til å delta i videre utdanning og yrkesliv. En del av disse elevene har dessuten lite formell skolegang fra før og begrensa skriftspråklige ferdigheter. Dette stiller store krav til opplæringa i både språk og fag. Denne boka gir et kunnskapsbasert grunnlag for å lykkes med dette arbeidet. Forfatterne legger til grunn at opplæringa bør ta utgangspunkt i elevenes erfaringer, kunnskaper og ferdigheter, og ha elevenes mestring og myndiggjøring som mål. Boka tar for seg de juridiske og ideologiske rammene for opplæringa, og hvordan en kan jobbe med utvikling av språklige ferdigheter. Den gir også eksempler på flerspråklig og multimodalt arbeid med tekstskaping. Boka henvender seg til studenter i?grunnskolelærerutdanninga (5-10), lektorutdanninga (8-13) og ulike etter- og videreutdanninger,?samt til lærere i feltet. Bokas forfattere er ansatte ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU og lærere i praksisfeltet.