Ledelse for språklig og kulturelt mangfold i skolen (ebok) av Fred Carlo Andersen
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Fred Carlo Andersen (forfatter)

Ledelse for språklig og kulturelt mangfold i skolen ebok

289,-
Alle elever har krav på et likeverdig tilbud. Det forutsetter blant annet bevissthet om betydningen av minoritetselevers språklige og kulturelle bakgrunn som betingelser for læring, og det kan komme til uttrykk i argumentasjon knyttet til betydningen av å drøfte situasjoner som kan gjøre elevenes opplevelse av tilhørighet i skolen sterkere. Denne boken bygger på to viktige resonnement: at skoleledelse er viktig for hva som preger en skolekultur, og at god skoleledelse innebærer et bevisst forho…
Ebok 289,-

Andre har også kjøpt

Forfattere Fred Carlo Andersen (forfatter)
Utgitt 26 september 2022
Lengde 120 sider
Sjanger Fagbøker, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse Vannmerket
ISBN 9788245044294
Alle elever har krav på et likeverdig tilbud. Det forutsetter blant annet bevissthet om betydningen av minoritetselevers språklige og kulturelle bakgrunn som betingelser for læring, og det kan komme til uttrykk i argumentasjon knyttet til betydningen av å drøfte situasjoner som kan gjøre elevenes opplevelse av tilhørighet i skolen sterkere. Denne boken bygger på to viktige resonnement: at skoleledelse er viktig for hva som preger en skolekultur, og at god skoleledelse innebærer et bevisst forhold til språklig og kulturelt mangfold. Den har kommet til på bakgrunn av spørsmål knyttet til hvordan skoleledere kan bidra til å legge til rette for utviklingen av en skole som gir nyankomne elever et likeverdig opplæringstilbud, og som forbereder alle elever på et mangfoldig samfunn. Boken er skrevet for skoleledere og studenter i utdanningsledelse og skoleledelse. Den kan med fordel også leses av mellomledere og lærere i skolen og andre som er opptatt av likeverd i skolen. Fred Carlo Andersen er førsteamanuensis i utdanningsledelse ved OsloMet tilknyttet rektorutdanningen og videreutdanningsmodulene i skoleledelse, samt rektorutdanningen ved NTNU. Han har bakgrunn som lærer og rektor.