Verdipedagogikk i barnehagen (ebok) av Eva Johansson
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Eva Johansson (forfatter), Kristin Fugelsnes (forfatter), Elisabeth Ianke Mørkeseth (forfatter), Monika Röthle (forfatter), Berit Tofteland (forfatter), Berit Zachrisen (forfatter)

Verdipedagogikk i barnehagen ebok

359,-
Norge er et pluralistisk samfunn, og i barnehagen blir det kommunisert en rekke ulike verdier mellom barn og voksne. Hvilke verdier preger så barnehagehverdagen, og hvilke dilemmaer kan oppstå i de ansattes verdipedagogiske arbeid? Forfatterne ønsker å bidra til denne diskusjonen ved å formidle kunnskap fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt. Studien tar utgangspunkt i Habermas kommunikative teori og bruker ulike metodologiske tilnærminger. I boken belyses det komplekse arbeidet med verdier…
Ebok 359,-

Andre har også kjøpt

Forfattere Eva Johansson (forfatter), Kristin Fugelsnes (forfatter), Elisabeth Ianke Mørkeseth (forfatter), Monika Röthle (forfatter), Berit Tofteland (forfatter), Berit Zachrisen (forfatter)
Utgitt 18 februar 2020
Lengde 263 sider
Sjanger Fagbøker, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
Språk Bokmål
Format pdf
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788215042299
Norge er et pluralistisk samfunn, og i barnehagen blir det kommunisert en rekke ulike verdier mellom barn og voksne. Hvilke verdier preger så barnehagehverdagen, og hvilke dilemmaer kan oppstå i de ansattes verdipedagogiske arbeid? Forfatterne ønsker å bidra til denne diskusjonen ved å formidle kunnskap fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt. Studien tar utgangspunkt i Habermas kommunikative teori og bruker ulike metodologiske tilnærminger. I boken belyses det komplekse arbeidet med verdier som pågår i hverdagens mange møter mellom voksne og barn, for eksempel i garderoben og leken. Videre ser vi hvilke refleksjonsprosesser et slikt arbeid kan sette i gang hos personalet. Avslutningsvis trekker forfatterne opp samfunnsmessige perspektiver på barnehagens arbeid med verdier. Boken henvender seg til fagfolk i barnehagen, studenter, forskere og andre med interesse for barnehagesektoren. Alle forfatterne arbeider ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger.