Du må vite hva du vil høre! - ideer og metoder i barne- og ungdomskorarbeidet (ebok) av Reidun Hagenes
Legg til i ønskeliste
Reidun Hagenes (forfatter)

Du må vite hva du vil høre! ebok

259,-
Du må vite hva du vil høre! Ideer og metoder i barne- og ungdomskorarbeidet av Reidun Hagenes REIDUN HAGENES ble født i Bergen i 1939. Hun tok musikkpedagogisk utdanning ved Bergen Musikkonservatorium (1976). Etter å ha tatt konservatorieeksamen startet Reidun jentekoret Sagvåg skulekor på Stord, noe som ble starten på en lang og begivenhetsrik tid som kordirigent. I 1980 ble Stord ungdomskor etablert, og dette jentekoret utviklet seg etter hvert til ett av de beste norske ungdomskor…
Ebok 259,-

Andre har også kjøpt

Undertittel ideer og metoder i barne- og ungdomskorarbeidet
Forfattere Reidun Hagenes (forfatter), Solveig Andersen (illustratør)
Forlag Cantando
Utgitt 8 april 2016
Sjanger Kunst og kultur, Dokumentar og fakta
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse Vannmerket
ISBN 9788292494707
Du må vite hva du vil høre! Ideer og metoder i barne- og ungdomskorarbeidet av Reidun Hagenes REIDUN HAGENES ble født i Bergen i 1939. Hun tok musikkpedagogisk utdanning ved Bergen Musikkonservatorium (1976). Etter å ha tatt konservatorieeksamen startet Reidun jentekoret Sagvåg skulekor på Stord, noe som ble starten på en lang og begivenhetsrik tid som kordirigent. I 1980 ble Stord ungdomskor etablert, og dette jentekoret utviklet seg etter hvert til ett av de beste norske ungdomskorene for like stemmer. Som musikalsk leder er Reidun Hagenes opptatt av at musikken skal utvikle hele mennesket. Hagenes er også opptatt av at korsang utvikler konsentrasjon, trygghet til å stå fram, kreativitet og samarbeidsevne, og har vært en uvurderlig drivkraft i miljøet for barne - og ungdomskor i Norge. Fra forordet For å lykkes i alt pedagogisk og kunstnerisk arbeid, er det en forutsetning at vi, som ledere, er engasjerte i formidlingen. Derfor må korprosjekt og repertoar velges i balanse mellom hva som er bra for de unge og hva jeg, som dirigent, føler jeg kan identifisere meg med. Jeg måtte også finne en balansegang mellom hva jeg visste korsangerne kunne mestre ved oppstart om høsten, og hva jeg kunne forvente av utvikling gjennom koråret. Jeg erfarte raskt at det er nødvendig å legge «listen» litt høyt, men ikke for høyt, for å få musikalsk utvikling og trivsel i koret. Dette er en vanskelig balansegang. Gjennom snart 30 års arbeid med barne- og ungdomskor har jeg erfart at korsang utvikler langt mer enn bare sangstemmen, - faktisk hele mennesket, bl.a.: Pust og kroppsholdning. Konsentrasjon. Evne til langsiktig planlegging. Trygghet til å opptre og stå fram i ulike sammenhenger - ikke bare scenisk. Samarbeidsevne og omtanke for andre. Kreativitet. Bredere kunst- og musikkinteresse innen ulike genre og stilarter.