Legg til i ønskeliste
Gratis utdrag
- Sett i bokhyllen
- Les gratis utdrag
Legers læring ebok
449,-
De fleste leger vil i løpet av karrieren involveres i utdanning av yngre leger. Pedagogiske oppgaver som undervisning, veiledning, produksjon av læremateriell og utforming av gode læringsmiljøer utføres daglig ved norske universiteter, sykehus og fastlegekontorer. Likevel mangler mange leger systematisk opplæring i å tilrettelegge for andres læring. Denne boken gir praktiske råd om de mest sentrale pedagogiske oppgavene leger kan vente seg. Den inneholder råd om hvordan drive veiledning, gruppe…
Ebok
449,-
Undertittel
veileder i medisinsk pedagogikk
Forlag
Fagbokforlaget
Utgitt
20 oktober 2024
Lengde
314 sider
Sjanger
Fagbøker, Pedagogikk, Medisin, helse og sykepleie, Samfunnsvitenskap
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788245056662
De fleste leger vil i løpet av karrieren involveres i utdanning av yngre leger. Pedagogiske oppgaver som undervisning, veiledning, produksjon av læremateriell og utforming av gode læringsmiljøer utføres daglig ved norske universiteter, sykehus og fastlegekontorer. Likevel mangler mange leger systematisk opplæring i å tilrettelegge for andres læring. Denne boken gir praktiske råd om de mest sentrale pedagogiske oppgavene leger kan vente seg. Den inneholder råd om hvordan drive veiledning, gruppeundervisning, forelesninger, eksamensarbeid og studieplanarbeid i både grunn- og spesialistdanning av leger. I tillegg gir den en forskningsbasert innføring i fenomenet legers læring. Medisinsk pedagogikk, det vil si pedagogikk fundert på medisinens premisser, er et raskt voksende forskningsfelt som bidrar med kunnskapsproduksjon som er avgjørende for å forstå og forbedre legeutdanning. Boken henvender seg til både erfarne og ferske leger, og alle som har interesse av å utvide eget repertoar av pedagogiske virkemidler. Monika Kvernenes er førsteamanuensis i medisinsk pedagogikk og leder av Enhet for læring ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Bergen. Hun har jobbet med universitetspedagogikk i over 15 år og har forsket på temaer som klinisk undervisning, veiledning, mentoring og underviseres forhold til pedagogiske oppgaver. Edvin Schei er professor og spesialist i allmennmedisin. Han mottok i 2015 Olav Thon-stiftelsens nasjonale pris for fremragende undervisning, og har skrevet fagbøker om legerollen. Schei forsker på læring i klinisk praksis, og er særlig opptatt av studentaktiverende pedagogikk.