Legg til i ønskeliste
Da Bergensbanen blev til ebok
69,-
Sigvard Heber (1872–1929) var assistentingeniør ved Bergensbanen fra 1904 til 1909. Han fikk først en stilling ved Norges Statsbaner (NSB) i 1894. Fra 1899 til våren 1904 var han involvert i byggingen av Gjøvikbanen. Da Gjøvikbanen var ferdig, og en ordre om overføring til en annen banestrekning var i vente, spurte Heber frivillig om overføring til en av høyfjellstrekningene til Bergensbana i mai 1904. Han ble sendt til sjette avdeling; Haugastøl.
Heber forble på Bergensbanen sin høyfjellstrek…
Ebok
69,-
Undertittel
Fem aars ingeniørliv paa Høifjeldet
Forlag
Wichne Bok
Lengde
161 sider
Sjanger
Sport og fritid, Historie, Dokumentar og fakta, Hobby og fritid
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
Ingen
ISBN
9788284580067
Sigvard Heber (1872–1929) var assistentingeniør ved Bergensbanen fra 1904 til 1909. Han fikk først en stilling ved Norges Statsbaner (NSB) i 1894. Fra 1899 til våren 1904 var han involvert i byggingen av Gjøvikbanen. Da Gjøvikbanen var ferdig, og en ordre om overføring til en annen banestrekning var i vente, spurte Heber frivillig om overføring til en av høyfjellstrekningene til Bergensbana i mai 1904. Han ble sendt til sjette avdeling; Haugastøl.
Heber forble på Bergensbanen sin høyfjellstrekning til banen åpnet høsten 1909. Heber var et aktivt fjellmenneske og var ofte ute på skiturer, både mellom anleggsbrakker, kommende stasjonsbygninger og til fjelltopper og andre naturlige turmål på Hardangervidda. Han hadde en stor kjærlighet til naturen på høyfjellet.
I 1924 ble «Da Bergensbanen blev til» utgitt. Boken var nedtegninger av Heber fra de fem årene han var på høyfjellet. Det er personlige nedtegninger, og den store kjærligheten hans til høyfjellet, og respekten han har for alle dem menn og kvinner som var aktive på fjellet kommer tydelig frem i boken.