
Legg til i ønskeliste
Gratis utdrag
- Sett i bokhyllen
- Les gratis utdrag
Norsk vitalisme ebok
179,-
Hva er «vitalisme», og hvilken rolle har den spilt i norsk litteratur? Vassenden gir et bidrag til nylesningen av den kanskje mest interessante - og fortsatt mest uutforskede? - perioden i det 20. århundrets norske litteratur: mellomkrigstiden. .
Vitalisme, livsfilosofi, livsdyrking: Dette er ord som utløser en mengde assosiasjoner. Noen positive (sunnhet, naturnærhet, dypøkologi) og noen negative (reaksjonær ideologi, irrasjonalisme, fascisme). Hva er «vitalisme», og hvilken rolle har den …
Ebok
179,-
Undertittel
litteratur, ideologi og livsdyrking 1890-1940
Forlag
Scandinavian Academic Press
Utgitt
13 juni 2014
Lengde
531 sider
Sjanger
Religion og livssyn, Kunst og kultur, Dokumentar og fakta
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
Vannmerket
ISBN
9788230401262
Hva er «vitalisme», og hvilken rolle har den spilt i norsk litteratur? Vassenden gir et bidrag til nylesningen av den kanskje mest interessante - og fortsatt mest uutforskede? - perioden i det 20. århundrets norske litteratur: mellomkrigstiden. .
Vitalisme, livsfilosofi, livsdyrking: Dette er ord som utløser en mengde assosiasjoner. Noen positive (sunnhet, naturnærhet, dypøkologi) og noen negative (reaksjonær ideologi, irrasjonalisme, fascisme). Hva er «vitalisme», og hvilken rolle har den spilt i norsk litteratur? Arne Garborg, Knut Hamsun, Olav Duun, Kristofer Uppdal, Aslaug Vaa, Åsmund Sveen, Tore Ørjasæter, Tarjei Vesaas, Sigurd Hoel, Rolf Jacobsen, André Bjerke, Jakob Sande, Thure Erik Lund: Listen over norske forfattere som på ulike nivåer kan knyttes til vitalismen, er lang og kunne vært lengre.
Boka studerer ulike former for rasjonalismekritisk og irrasjonalistisk tankegods i den nordeuropeiske tidligmodernismen, med særlig vekt på å diskutere sammenhenger mellom filosofi, samtidshistorie og litteratur i Norge i perioden 1890-1940. Dette åpner for en forståelse av et felt i norsk litteraturhistorie som ikke har vært viet mye oppmerksomhet.
Vassenden nyanserer i denne boka diskusjonen omkring litteratur og ideologi, som de siste førti årene har vært preget både av autonomiestetikkens berøringsangst for det utenomlitterære, og av den marxistiske ideologikritikkens hang til å finne og avsløre reaksjonære trekk overalt. Boken er også et bidrag til nylesningen av den kanskje mest interessante - og fortsatt mest uutforskede? - perioden i det 20. århundrets norske litteratur: mellomkrigstiden.