Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen (ebok) av May Britt Postholm
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
May Britt Postholm (forfatter), Dag Ingvar Jacobsen (forfatter)

Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen ebok

419,-
Lærerstudenter er i masterløp som skal ende i en masteroppgave, og oppgaven bør ta utgangspunkt i problemstillinger knyttet til praksis i skolen. I boken gis det flere praktiske tips om hvordan en masteroppgave bør se ut, hva som bør være innholdet og hvordan oppgaven kan struktureres. Oppmerksomheten rettes også mot hvordan forskeren kan ivareta etiske prinsipper i forskningen. Boken beskriver skolen som forskningsfelt, og ulike måter å gjennomføre forskning i dette feltet. Ulike forskningsdes…
Ebok 419,-

Andre har også kjøpt

Forfattere May Britt Postholm (forfatter), Dag Ingvar Jacobsen (forfatter), Roy Søbstad (illustratør)
Utgitt 29 april 2025
Lengde 296 sider
Sjanger Fagbøker, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788202867584

Lærerstudenter er i masterløp som skal ende i en masteroppgave, og oppgaven bør ta utgangspunkt i problemstillinger knyttet til praksis i skolen. I boken gis det flere praktiske tips om hvordan en masteroppgave bør se ut, hva som bør være innholdet og hvordan oppgaven kan struktureres. Oppmerksomheten rettes også mot hvordan forskeren kan ivareta etiske prinsipper i forskningen.

Boken beskriver skolen som forskningsfelt, og ulike måter å gjennomføre forskning i dette feltet. Ulike forskningsdesign presenteres, og egne kapitler for kvalitativ og kvantitativ metode beskriver inngående hvordan data kan samles inn og analyseres. Et eget kapittel tar opp hvordan forskeren kan kvalitetssikre forskningen.

Leseren får en grundig innføring i hva forskning er, i grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper og tilnærminger, og i hvordan problemstillinger danner retning og ramme for forskning i skolen.

Nytt i denne andre utgaven er en innføring i gjennomføring av litteraturstudier, samt en oppdatering av etiske prinsipper og retningslinjer for forskning i tråd med nye lover og forskrifter. Boken er også gjennomgående oppdatert med nye eksempler fra forskning i skolen.

Boka henvender seg til lærerstudenter og lærerutdannere/forskere, men den kan også være aktuell for studenter og forskere innenfor andre fagfelt.