Legg til i ønskeliste
    
    
      Les gratis utdrag
    
    
Interkulturell pedagogikk som motkraft ebok
  
  
  359,-
  
I en fragmentert flerkulturell verden har pedagogikk en spesiell oppgave. Pedagogikk kan bidra til at mennesker ser hva som er meningsfullt i livet, og hvordan de kan delta konstruktivt i fellesskapet. Hovedbudskapet i denne boken er at interkulturell pedagogikk må være en motkraft til en monokulturell praksis i skole og i barnehage. Intensjonen er å bidra til å endre udemokratiske praksiser som assimilering, segregering og radikalisering. Gjennom teoretiske perspektiver og praktiske eksempler …
  
    Ebok
    359,-
  
  
Andre har også kjøpt
    Undertittel
    i en monokulturell praksis
  
  
  
  
    Forlag
    Fagbokforlaget
  
  
  
    Utgitt
    30 juni 2019
    
  
  
  
  
    Lengde
    190 sider
  
  
  
    Sjanger
    
      Politikk og samfunn, Dokumentar og fakta
    
  
  
  
  
    Språk
    Bokmål
  
  
    Format
    pdf
  
  
    DRM-beskyttelse
    LCP
  
  
    ISBN
    9788245027259
  
I en fragmentert flerkulturell verden har pedagogikk en spesiell oppgave. Pedagogikk kan bidra til at mennesker ser hva som er meningsfullt i livet, og hvordan de kan delta konstruktivt i fellesskapet. Hovedbudskapet i denne boken er at interkulturell pedagogikk må være en motkraft til en monokulturell praksis i skole og i barnehage. Intensjonen er å bidra til å endre udemokratiske praksiser som assimilering, segregering og radikalisering. Gjennom teoretiske perspektiver og praktiske eksempler søker denne antologien å drøfte verdier som er grunnleggende i all pedagogisk virksomhet: likeverd, subjektivering, intersubjektivitet, dialog og inkludering. Interkulturell pedagogikk kan derfor bidra til å sette et kritisk søkelys på menneskets eksistensmuligheter og til å hjelpe barn og unge til å se seg selv som unike mennesker som kan bidra til konstruktive forandringer i verden.   Interkulturell pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis kan muligens symboliseres gjennom bildet av en blomstereng slik forsiden viser. Blomstene representerer det gode og vakre i menneskelig mangfold. Hageeiere bruker disse blomstene for å slippe å klippe plenen. Overført til vår sammenheng minner blomsterengen oss om verdien av å ta vare på det menneskelige mangfoldet for å motarbeide standardisering med ekskluderende konsekvenser. Det interkulturelle pedagogiske perspektivet legger dermed et stort ansvar på pedagoger for å endre en monokulturell praksis.
      
        