Klassen som fellesskap 2 - lærerarbeid med elevkultur for læring og danning (ebok) av Simon Michelet
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Simon Michelet (forfatter)

Klassen som fellesskap 2 (Klassen som fellesskap #2) ebok

349,-
Denne boka handler om lærerarbeid med klassen som et fellesskap for læring og danning. Hvordan kan læreren støtte elevens faglige og sosiale utvikling, og unngå et klasserom dominert av motspill? Læreres samfunnsmandat forutsetter klasserom som støtter inkludering og tilpasset opplæring, dialog, demokrati, kritikk og danning. Forfatteren drøfter hvordan disse begrepene angir prinsipper som skal ivaretas i klasserommet, og eksemplifiserer hvordan lærere har arbeidet konkret med dette på barne- o…
Ebok 349,-

Andre har også kjøpt

Undertittel lærerarbeid med elevkultur for læring og danning
Forfattere Simon Michelet (forfatter)
Utgitt 2 april 2020
Lengde 283 sider
Sjanger Fagbøker, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
Nummer i serie 2
Språk Bokmål
Format pdf
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788202676247
Denne boka handler om lærerarbeid med klassen som et fellesskap for læring og danning. Hvordan kan læreren støtte elevens faglige og sosiale utvikling, og unngå et klasserom dominert av motspill? Læreres samfunnsmandat forutsetter klasserom som støtter inkludering og tilpasset opplæring, dialog, demokrati, kritikk og danning. Forfatteren drøfter hvordan disse begrepene angir prinsipper som skal ivaretas i klasserommet, og eksemplifiserer hvordan lærere har arbeidet konkret med dette på barne- og ungdomstrinn. Læreres valg må baseres på profesjonelt skjønn hvor den enkelte vurderer hvilke didaktiske prinsipper som bør vektlegges, og hvorfor, i akkurat dette klasserommet. Klassen som fellesskap forstås som elevkultur, som har betydning for både faglig og sosial læring. En lærer med autoritet kan lede elevenes utvikling av denne kulturen. Samtidig vil den etablerte elevkulturen i klassen påvirke hva det er mulig for læreren å oppnå. Lærerarbeid og elevkultur trekker og dytter i hverandre. Hverdagsliv i klasserommet betyr å leve i dette spenningsfeltet. Boka henvender seg til klasseromsforskere, lærerutdannere, lærere og lærerstudenter. Boka er fagfellevurdert.