Kunnskap for en bedre skole - etter- og videreutdanning som strategi (ebok) av -
Legg til i ønskeliste
May Britt Postholm (redaktør)

Kunnskap for en bedre skole ebok

379,-
Fra 2012 har det pågått en storstilt satsing på etter- og videreutdanning i Norge. Formålet med satsingen har vært å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse. Den nasjonale rektorutdanningen ble videreført som en del av strategien Kompetanse for kvalitet (2012 2015). I strategiplanen for 2016 2025 følges prinsippene for strategiplan 2012 2015 opp for at undervisning og krav til lærereskal kunne oppfylles i løpet av ti år. I denne strate…
Ebok 379,-

Andre har også kjøpt

Undertittel etter- og videreutdanning som strategi
Forfattere May Britt Postholm (redaktør)
Utgitt 30 juni 2019
Lengde 191 sider
Sjanger Fagbøker, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
Språk Bokmål
Format pdf
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788245027297
Fra 2012 har det pågått en storstilt satsing på etter- og videreutdanning i Norge. Formålet med satsingen har vært å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse. Den nasjonale rektorutdanningen ble videreført som en del av strategien Kompetanse for kvalitet (2012 2015). I strategiplanen for 2016 2025 følges prinsippene for strategiplan 2012 2015 opp for at undervisning og krav til lærereskal kunne oppfylles i løpet av ti år. I denne strategiplanen er det videreutdanning som er i fokus. I strategiplanene påpekes det at profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om en kollektiv skolekultur og god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer. Boken presenterer forskning som har til hensikt å svare på følgende problemstilling: Hvordan bidrar etter- og videreutdanning til kunnskapsutvikling i skolen? Forskningen har resultert i kapitler hvor teorier har fått en betydelig plass, mens andre kapitler bringer frem lederes og læreres stemmer. Intensjonen med denne boken er at du som leser også kan få innblikk i studiene og kapitlene som er skrevet, og dermed bruke disse som tankeredskap for å utvikle egen forståelse og praksiser knyttet til etter- og videreutdanning og kunnskapsutvikling i skolen. Boken henvender seg til forskere, lærere, skoleledere, skolelederutdannere, lærerutdannere, og andre som er interessert i etter- og videreutdanning og dens betydning for arbeidet i skolen. Den er relevant for lærerutdanningen, skolelederutdanningen og i etter- og videreutdanning. May Britt Postholm, er professor ved Program for lærerutdanning, NTNU. Med sin utdanning som lærer og undervisningserfaring fra ungdomstrinnet, er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode.