Læreren med forskerblikk - innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter (ebok) av May Britt Postholm
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
May Britt Postholm (forfatter), Dag Ingvar Jacobsen (forfatter)

Læreren med forskerblikk ebok

269,-
Boken er en innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter, med sterk vekt på hvordan lærere systematisk kan undersøke og lære av skolehverdagen. Koblingen mellom praksis og forskning på egen hverdag står helt sentralt, og boken gir en innføring i hvordan studenten kan søke opp litteratur som kan benyttes som både utviklings- og analyseverktøy. De mest brukte formene for informasjonsinnsamling – observasjon,…
Ebok 269,-

Andre har også kjøpt

Undertittel innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter
Forfattere May Britt Postholm (forfatter), Dag Ingvar Jacobsen (forfatter)
Utgitt 7 januar 2025
Lengde 158 sider
Sjanger Fagbøker, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788202867591

Boken er en innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter, med sterk vekt på hvordan lærere systematisk kan undersøke og lære av skolehverdagen. Koblingen mellom praksis og forskning på egen hverdag står helt sentralt, og boken gir en innføring i hvordan studenten kan søke opp litteratur som kan benyttes som både utviklings- og analyseverktøy. De mest brukte formene for informasjonsinnsamling – observasjon, intervju og spørreskjema – fremstilles på en praktisk, men samtidig kritisk måte. Boken omhandler systematisk analyse av innsamlet informasjon, både kvantitativ og kvalitativ. Videre gis et innblikk i hvordan undersøkelser kan presenteres muntlig og skriftlig i rapporter og oppgaveinnleveringer. Boken tar opp i egne kapitler hvordan kvalitet kan fremmes i hele undersøkelsesprosessen, og hvordan etiske prinsipper kan ivaretas.

Nytt i denne utgaven er en innføring i litteratursøk, en drøfting av bruk av digitale plattformer i intervjuer, en grundigere gjennomgang av sterke og svake sider ved bruk av nettbaserte spørreundersøkelser samt en utvidet og oppdatert framstilling av forskningsetiske prinsipper.

Boken henvender seg til lærere, lærerstudenter, lærerutdannere og forskere og andre som er interessert i å undersøke og lære av skolehverdagen.