Legg til i ønskeliste
Gratis utdrag
- Sett i bokhyllen
- Les gratis utdrag
Ledelse og poesi i barnehagen ebok
339,-
Ledelse og poesi er en bok som har en eksperimenterende form. Teori, fortellinger fra praksis, dikt, utdrag fra romaner, vitser, eventyr og fabuleringer er skrevet sammen lag på lag. Boka kan leses fra begynnelse til slutt eller omvendt. Man kan begynne hvor som helst og mange ganger. Man kan godt lese midt i boka først. Kanskje er et dikt mandag morgen nok til å tenke videre med hele uken? Målet er å engasjere og involvere leseren i tanker om ledelse for kvalitet i barnehagen, og slik forfatte…
Ebok
339,-
Undertittel
affektive perspektiver i pedagogisk praksis
Forlag
Fagbokforlaget
Utgitt
13 januar 2023
Lengde
245 sider
Sjanger
Fagbøker, Samfunnsvitenskap, Økonomi, næringsliv og ledelse, Pedagogikk
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788245044478
Ledelse og poesi er en bok som har en eksperimenterende form. Teori, fortellinger fra praksis, dikt, utdrag fra romaner, vitser, eventyr og fabuleringer er skrevet sammen lag på lag. Boka kan leses fra begynnelse til slutt eller omvendt. Man kan begynne hvor som helst og mange ganger. Man kan godt lese midt i boka først. Kanskje er et dikt mandag morgen nok til å tenke videre med hele uken? Målet er å engasjere og involvere leseren i tanker om ledelse for kvalitet i barnehagen, og slik forfatterne ser det: ledelse for rettferdighet. Boka har som målsetting å se pedagogikk i et utvidet og affektivt perspektiv. Den setter indirekte spørsmål ved det fokuset man i dag har på identitetskonstruksjon og autonomi, og beveger seg i retning av større fokus på tilhørighet og kollektivitet. Boka er dermed også et innlegg i den profesjons- og kompetansediskusjonen som barnehagen og skolen i dag er inne i, og systemtenkningens paradokser. Begrepet skriving er viktig og sprenger analytiske kategorier og dikotomier, for eksempel skillet mellom natur og kultur, menneske og ikke menneske, hode og kropp, teori og praksis, reell og virtuell, og bevisst og ubevisst alle mulige relasjoner. Viktigst er progresjon i arbeidet gjennom et utvidet og nyansert kunnskapsgrunnlag. Vi har kalt Ledelse og poesi en spekulativ filosofisk bok. Vitenskapelig sett beveger vi oss fra den språklige til den ontologiske vendingen i forskning og utvikling, tenkning som det verden består av. Boka er tverrvitenskapelig, eller snarere transvitenskapelig, og et forsøk på å se pedagogikk som et natur-, samfunns- og kunstfag samtidig. Anne B. Reinertsen er professor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning i Trondheim. Berit Flatås er mangeårig styrer og leder i barnehager i Trondheim kommune.