
Legg til i ønskeliste
Lydhørt samspill ebok
309,-
Lydhørt samspill handler om betydningen av å lytte i en samskapende prosess, og om kunstpedagogisk arbeid med små barn. Hvordan kan barnehagelærere bruke kunstfagene i utforskende prosesser sammen med de yngste barna i barnehagen? Denne boken viser hvordan lek og kunstfag danner en tverrfaglig arena i møte mellom barn og voksne, stedet og naturen.
Gjennom eksempler fra samskapende kunstprosjekter med barn, belyser forfatteren hvordan naturmaterialer, som trær og frø, i samspill med musikk, dra…
Ebok
309,-
Undertittel
samskapende økosentrisk kunstpedagogikk med små barn
Forlag
Fagbokforlaget
Utgitt
5 mai 2025
Lengde
163 sider
Sjanger
Fagbøker, Kunst og design, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788245059489
Lydhørt samspill handler om betydningen av å lytte i en samskapende prosess, og om kunstpedagogisk arbeid med små barn. Hvordan kan barnehagelærere bruke kunstfagene i utforskende prosesser sammen med de yngste barna i barnehagen? Denne boken viser hvordan lek og kunstfag danner en tverrfaglig arena i møte mellom barn og voksne, stedet og naturen.
Gjennom eksempler fra samskapende kunstprosjekter med barn, belyser forfatteren hvordan naturmaterialer, som trær og frø, i samspill med musikk, drama, tegning, fortelling og litteratur kan brukes for å styrke barns nysgjerrighet og skaperglede i barnehagen. Med filosofiske spørsmål, vakre fotografier og dokumentasjon fra konkrete prosjekter får leseren praktiske verktøy, øvelser og inspirasjon til skapende prosesser i lydhørt samspill mellom barn, materialer, miljø og natur.
Lydhørt samspill er for studenter i barnehagelærerutdanningen og andre som vil utforske lyttende og samskapende kunstpedagogiske prosesser med barn i et økosentrisk perspektiv.
Lise Hovik er professor i drama ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (1996–), kunstnerisk leder for Teater Fot (2004–) og prosjektleder for Lydhør (2019–). Hun har forsket med kunst siden doktorgradsprosjektet De Røde Skoene (2008–14), og har gjort en rekke kunstneriske forskningsprosjekt om kunst for og med de aller yngste barna: Fuglesang-prosjektet (2012), Verken fugl eller fisk (2017–20), Animalium (2019–25) og Operafrø (2023). I arbeidet med Lydhør-prosjektene har hun utviklet en økosentrisk kunstpedagogikk som retter seg mot barnehage, utdanning, forskning og kunst med de yngste barna på tvers av kunstfagene og med lek som omdreiningspunkt.