Rett og plikt til opplæring - om fravær og deltakelse i skolen (ebok) av Terje Overland
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Terje Overland (forfatter), Thomas Nordahl (forfatter)

Rett og plikt til opplæring ebok

429,-
Grunnskole og videregående opplæring er i dag langt viktigere enn tidligere for barn og unges framtid. Derfor er det bekymringsfullt når en relativt stor andel elever i Norge faller ut av skolen og ikke får studie- eller yrkeskompetanse. Disse elevene vil senere få problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet, og de vil også ha en stor sannsynlighet for dårligere fysisk og psykisk helse. Denne boka handler om fravær og frafall i skolen, og om hva som kan gjøres for å øke andelen unge som fullfø…
Ebok 429,-

Andre har også kjøpt

Undertittel om fravær og deltakelse i skolen
Forfattere Terje Overland (forfatter), Thomas Nordahl (forfatter)
Utgitt 30 juni 2019
Lengde 208 sider
Sjanger Fagbøker, Samfunnsvitenskap, Pedagogikk
Språk Bokmål
Format pdf
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788245027402
Grunnskole og videregående opplæring er i dag langt viktigere enn tidligere for barn og unges framtid. Derfor er det bekymringsfullt når en relativt stor andel elever i Norge faller ut av skolen og ikke får studie- eller yrkeskompetanse. Disse elevene vil senere få problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet, og de vil også ha en stor sannsynlighet for dårligere fysisk og psykisk helse. Denne boka handler om fravær og frafall i skolen, og om hva som kan gjøres for å øke andelen unge som fullfører grunnopplæringen. I boka drøftes hva rett og plikt til opplæring innebærer for elevene og skolen. Videre presenteres det forskning om årsaker til ulike former for ugyldig fravær, og om hva som kjennetegner elever som ikke fullfører skolegangen. Det argumenteres for en systemteoretisk tilnærming til problemet, og det illustreres hvordan en slik tilnærming kan realiseres i skolen. I den siste delen av boka konkretiseres ulike former for tiltak, så som generelt forebyggende arbeid, eksplisitte intervensjoner overfor elever i faresonen for frafall, samt skreddersydde tiltak overfor elever med mye ugyldig fravær. Målgrupper for boka er studenter i lærerutdanningen, lærere i grunnskolen og videregående opplæring samt skoleledere. Terje Overland er utdannet pedagog og psykolog. Han har vært førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo, og han har lang erfaring med endringsarbeid overfor barn og unge som dropper ut av skolen. Thomas Nordahl er professor ved Høgskolen i Hedmark og leder for Senter for praksisrettet utdanningsforskning. Han har utgitt en rekke bøker, artikler og forskningsrapporter innen ulike pedagogiske fagområder.