Veiledning i høyere utdanning - et forskningsetisk perspektiv (ebok) av Line Wittek
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Line Wittek (forfatter)

Veiledning i høyere utdanning ebok

209,-
Denne boka handler om veiledning i høyere utdanning i lys av et forskningsetisk perspektiv. Forfatteren bruker teoretiske innganger, empirisk forskning og casebeskrivelser for å vise hvordan forskningsetiske retningslinjer kan styrke læringsfremmende veiledning og forskningsetikken. Veiledning i høyere utdanning skal på den ene siden hjelpe kandidaten med å fremstille et produkt som holder mål, og på den andre siden bidra til læring. Ansvaret for at en veiledning mellom en kandidat og en veiled…
Ebok 209,-

Andre har også kjøpt

Undertittel et forskningsetisk perspektiv
Forfattere Line Wittek (forfatter)
Utgitt 20 mars 2025
Lengde 150 sider
Sjanger Fagbøker, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788202874636

Denne boka handler om veiledning i høyere utdanning i lys av et forskningsetisk perspektiv. Forfatteren bruker teoretiske innganger, empirisk forskning og casebeskrivelser for å vise hvordan forskningsetiske retningslinjer kan styrke læringsfremmende veiledning og forskningsetikken. Veiledning i høyere utdanning skal på den ene siden hjelpe kandidaten med å fremstille et produkt som holder mål, og på den andre siden bidra til læring. Ansvaret for at en veiledning mellom en kandidat og en veileder skal bli god, kan imidlertid ikke legges på den enkelte veileder alene, men må deles mellom kandidat, veileder, det kollegiale og det institusjonelle nivået.

Forfatteren viser at ansvarlig veiledning bygger på fire prinsipper: pålitelighet, ærlighet, respekt og ansvarlighet.

Veiledning i høyere utdanning er et godt utgangspunkt for å diskutere og reflektere over hva forskningsetikk betyr for forskning og forskningsveiledning i praksis.

Boka passer for veiledere og studenter i høyere utdanning, men også for ledere i utdanningsinstitusjoner som har ansvar for forskningsetikk og veiledning.