Legg til i ønskeliste
Nasjonal prestasjonskultur ebok
559,-
Bokens tittel Nasjonal prestasjonskultur springer ut av forfatternes ønske om å skape en felles mental modell for hvordan man briefer, gjennomfører og debriefer en oppgave når man er på sitt beste. Denne felles modellen for oppgaveløsning kan brukes i både privat og offentlig sektor, samt i kultur og idrett. Mange forbinder ordet prestasjonskultur med store idrettsprestasjoner, men det kan like godt være når en butikkmedarbeider på vei ut etter en lang arbeidsdag, velger å stoppe opp for å just…
Ebok
559,-
Forlag
Fagbokforlaget
Utgitt
30 juni 2019
Lengde
187 sider
Sjanger
Økonomi, næringsliv og ledelse, Fagbøker
Språk
Bokmål
Format
pdf
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788245030259
Bokens tittel Nasjonal prestasjonskultur springer ut av forfatternes ønske om å skape en felles mental modell for hvordan man briefer, gjennomfører og debriefer en oppgave når man er på sitt beste. Denne felles modellen for oppgaveløsning kan brukes i både privat og offentlig sektor, samt i kultur og idrett. Mange forbinder ordet prestasjonskultur med store idrettsprestasjoner, men det kan like godt være når en butikkmedarbeider på vei ut etter en lang arbeidsdag, velger å stoppe opp for å justere noen varer som ikke står perfekt plassert i hyllen. Ved hjelp av sin lange og brede erfaring i toppidrett og næringsliv peker forfatterne på hva næringslivet kan finne av overføringsverdier fra prestasjonskulturen i toppidretten. Blant annet fremheves det hvor viktig det er å trene systematisk på å utvikle egen atferd. Ledelse og prestasjoner henger tett sammen. Når ledere ikke har et klart bilde av sine medarbeideres enkeltprestasjoner, vil de heller ikke kunne bidra til å gjøre dem i stand til å levere gode enkeltprestasjoner og gjenskape dem. Derfor viser forfatterne hvordan man kan få en oversikt over atferd på alle nivåer som er nødvendig for å etablere en slik prestasjonskultur, og gir deg en «oppskrift» på hvordan dette kan oppnås. For å markere at en prestasjonskultur må bygges «stein på stein», har forfatterne valgt å ta utgangspunkt i det de kaller «byggesteiner for prestasjonskultur». I denne praktisk orienterte boken legger forfatterne stor vekt på personlige erfaringer og opplevelser, og forsøker å knytte disse opp mot relevant teori og forskning. Spørsmålet forfatterne stiller seg, er om man i Norge kan finne felles elementer i verdensklasse, på tvers av idrett, kultur, næringsliv og offentlig virksomhet, som kan heve prestasjonsnivået? Boken er nyttig for alle som er interessert i å heve prestasjonsnivået i sin egen organisasjon. Bjørge Stensbøl er tidligere toppidrettssjef ved Olympiatoppen på Toppidrettssenteret i Oslo.