Lekbasert læring - ressursbok for barnehage, skole og SFO (ebok) av Ingunn Størksen
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Ingunn Størksen (forfatter), Dieuwer ten Braak (forfatter), Svanhild Breive (forfatter), Ragnhild Lenes (forfatter), Svanaug Lunde (forfatter), Martin Carlsen (forfatter), Ingvald Erfjord (forfatter), Per Sigurd Hundeland (forfatter), Mari Rege (forfatter)

Lekbasert læring ebok

259,-
Lekbasert læring handler om lek i barnehage, skole og SFO og inneholder 130 forslag til aktiviteter. Målet er å tilby barn spennende leker med en pedagogisk intensjon som stimulerer barna både kognitivt og sosialt. Boka retter søkelys mot fire områder som vi vet er særlig avgjørende for at barn skal klare seg bra faglig og sosialt: sosial kompetanse, selvregulering, matematikk og språk. Barn fram til 8-års alderen lærer best gj…
Ebok 259,-

Andre har også kjøpt

Undertittel ressursbok for barnehage, skole og SFO
Forfattere Ingunn Størksen (forfatter), Dieuwer ten Braak (forfatter), Svanhild Breive (forfatter), Ragnhild Lenes (forfatter), Svanaug Lunde (forfatter), Martin Carlsen (forfatter), Ingvald Erfjord (forfatter), Per Sigurd Hundeland (forfatter), Mari Rege (forfatter), Berit Sømme (illustratør)
Utgitt 21 mai 2024
Lengde 223 sider
Sjanger Dokumentar og fakta, Politikk og samfunn
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788202842246

Lekbasert læring handler om lek i barnehage, skole og SFO og inneholder 130 forslag til aktiviteter. Målet er å tilby barn spennende leker med en pedagogisk intensjon som stimulerer barna både kognitivt og sosialt. Boka retter søkelys mot fire områder som vi vet er særlig avgjørende for at barn skal klare seg bra faglig og sosialt: sosial kompetanse, selvregulering, matematikk og språk.

Barn fram til 8-års alderen lærer best gjennom lek. Teori og forskning om lekbasert læring framhever to former for lek som særlig viktige: fri lek og veiledet lek. Veiledet lek handler om at ansatte planlegger leker og aktiviteter som kan engasjere til læring. I denne boka viser forfatterne hvordan veiledet lek kan brukes i barnehagen, i skolens friminutt, i klasseromsundervisning eller på SFO.

To store norske studier viser at leker og aktiviteter i denne ressursboka bidrar til viktig læring hos barn i overgangen mellom barnehage og skole (Rege et al., 2021; Størksen et al., 2023).