Den inkluderende og ekskluderende skolen - fellesskap eller utenforskap? (ebok) av -
Legg til i ønskeliste Les gratis utdrag
Halvor Bjørnsrud (redaktør), Sven Nilsen (redaktør)

Den inkluderende og ekskluderende skolen ebok

329,-
Selv om nasjonale styringsdokumenter lenge har uttrykt intensjoner om en inkluderende skole for alle, ser en at mange elever likevel utsettes for ekskluderende prosesser. Denne boka viser hvordan arbeidet for inkludering møter utfordringer av ulik art.Boka er delt i tre deler. Første del behandler utfordringer på det samfunnsmessige plan, knyttet til utdanningspolitikk, og utviklingen av et mulighets- og høyterskelsamfunn. Andre del belyser hvordan skolen strever med å være en skole for barnets…
Ebok 329,-

Andre har også kjøpt

Undertittel fellesskap eller utenforskap?
Forfattere Halvor Bjørnsrud (redaktør), Sven Nilsen (redaktør)
Utgitt 15 oktober 2025
Lengde 300 sider
Sjanger Fagbøker, Samfunnsvitenskap, Pedagogikk
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788202882792

Selv om nasjonale styringsdokumenter lenge har uttrykt intensjoner om en inkluderende skole for alle, ser en at mange elever likevel utsettes for ekskluderende prosesser. Denne boka viser hvordan arbeidet for inkludering møter utfordringer av ulik art.

Boka er delt i tre deler. Første del behandler utfordringer på det samfunnsmessige plan, knyttet til utdanningspolitikk, og utviklingen av et mulighets- og høyterskelsamfunn. Andre del belyser hvordan skolen strever med å være en skole for barnets beste, og med å møte et stort elevmangfold. Det ses i forhold til sosial ulikhet, kjønnsforskjeller, språklig og flerkulturelt mangfold og særlige opplæringsbehov.

I siste del av boka ser forfatterne på tema innenfor skolens fellesskap og ulike utfordringer relatert til inkludering i skoler i store og små lokalsamfunn, til barn og unges psykiske helse og til mobbing og teknologi. Avslutningsvis omhandler boka skolelederes oppgaver og roller samt utvikling av et profesjonsfellesskap i arbeidet for inkludering.

Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk samt til skoleeiere, skoleledere, lærere, ansatte i PPT og forskere.