Kjærlighet i Minnesota

Banner med bilde av forfatter Mathias Haven og omslaget av hans nye bok

Mathias Haven debuterer med en novellesamling om felleskap og utenforskap

Forlaget Strawberry har gitt ut sin første skjønnlitterære debut signert Mathias Haven. Mathias er en norsk-amerikaner som er født og oppvokst i Norge, samtidig som han har bodd i sitt andre hjemland i perioder. Ved siden av å ha studert religionshistorie ved Universitetet i Oslo, er han utdannet som Art Director ved den kreative skolen Westerdals. 

Mathias Haven sin debut er en novellesamling med navn «Kjærlighet i Minnesota». I disse novellene møter vi mennesker som står alene i verden, for seg selv og sammen med andre, og som strekker seg etter fellesskap og kjærlighet. Vi møter jenta som spiser middag i ensomhet på kjøpesenteret mens hun spionerer på foreldrene. Vi treffer nordmannen som reiser til Fargo for å oppleve universet han kun har sett på TV, og vi møter en kaféeier som blir paranoid når en av gjestene forsvinner i løse lufta. Delstaten Minnesota utgjør det geografiske bakteppet, men representerer også en sinnstilstand, en lengsel etter et annet liv. 

Med blikk for detaljer, og en letthet i teksten, veksler Mathias Haven mellom det hverdagslige og dypsindige, det enkle og flertydige. Gjennom såre enkeltskjebner skriver han fram ulike versjoner av den amerikanske drømmen, og lar det uventede og usannsynlige få vokse like under overflaten. 

Prosaen er lett og ledig, det hele kan virke enkelt ved første øyekast, men det enkle er ofte det vanskeligste. Med denne debuten åpner Haven døren til et forfatterskap det skal bli interessant å følge framover.  

Vi tok en prat med debutanten om hans novellesamling og prosessen med boka. Les intervjuet nedenfor.

minnesota thumb

«Kjærlighet i Minnesota»

Les mer om boka her


Fortell oss kort om boka

 – Kjærlighet i Minnesota er novellesamling fra Midtvesten i USA. Den handler om mennesker som står alene i verden, på en eller annen måte. Gjennom disse såre enkeltskjebnene prøver jeg å skrive frem ulike versjoner av den amerikanske virkeligheten, men selvfølgelig med innslag av det uventede og usannsynlige.

  

Dette er din debut som forfatter – har du alltid hatt en forfatter i magen?

 – Jeg har i hvert fall alltid hatt en forteller i magen. Jeg har alltid hatt noe kreativt å drive med, om det var å spille i band, lage animasjonsfilmer, ta bilder, så en utdannelse i art direction, og senere skrive for TV og regissere. Tanken på at det hadde vært gøy å bli forfatter har vært der lenge, men selvtilliten til å gjennomføre kom i slutten av tjueårene.  

 

Hvordan var reisen frem til din debut? Og hvordan var prosessen med å skrive boka?

 – Den har på noen måter vært lang, på grunn av alle forsøkene man gjør på veien. Men fra tidspunktet Strawberry viste interesse har alt egentlig gått unna. 

 – Prosessen var først og fremst veldig lærerik for meg, det er mye nytt jeg skal ta med meg inn i neste prosjekt. Jeg har hatt en utrolig dyktig redaktør i Markus Midré, som har vært tålmodig og pedagogisk med meg. 

 – Det var jo selvfølgelig også litt spesielt å gjøre veldig mye over FaceTime på grunn av pandemien. Noe av debutantopplevelsen har nok forsvunnet med det, men for min personlighetstype har det egentlig fungert veldig fint. 

 

Hva håper du leserne sitter igjen med etter å ha lest boka?

 – Jeg håper de har vært igjennom store deler av følelsesregisteret sitt. At de har fått et nytt innblikk i en verden de kanskje ikke kjenner så godt fra før, og at de sitter igjen med en følelse av at det var verdt å bruke noen timer på denne boken. 

 

Hva leser du selv om dagen?

 – Akkurat nå leser jeg The Hills av Mathias Faldbakken. Når den er ferdig ligger Stein, saks, papir av Naja Marie Aidt og A swim in a pond in the rain av George Saunders klare. Etter en sekser i Dagbladet og en ener i BT, må jeg nok kjøpe meg Mitt Abruzzo av Per Petterson ganske snart. 

  

Har du noen råd eller tips til andre som brenner inne med en liten forfatterdrøm i magen?

– Noe jeg gjorde veldig mye i starten (og gjør til en grad fortsatt) var å begynne på noe nytt om førsteutkastet ikke var bra nok. Er du fornøyd med det første du skriver er du enten uten selvinnsikt eller et geni. Så rådet er å tåle å skrive dårlig, helt til det blir bra. 

 

Hvilke forfattere har vært viktig for deg oppgjennom?

– Tidlig var det selvfølgelig Roald Dahl, og til en viss grad Michael Ende. På videregående fikk jeg, som mange andre, øynene opp for Erlend Loe. Senere var det enkeltbøker, fremfor forfatterskap som var viktige. Klassikere som Genanse og verdighet av Dag Solstad, The Stranger av Albert Camus, noveller av Tsjekhov og Kafka, men også Orgien og andre fortellinger av Nina Lykke. 

 

Har du noen tanker om neste prosjekt allerede?

 – Altfor mange tanker, men foreløpig ingenting konkret, dessverre!



Brenner du inne med en forfatterdrøm? EBOK.NO tilbyr egen plattform for deg som ønsker å selvpublisere ebøker. Les mer her!