Glamour for Goebbels - en biografi om Kirsten Heiberg (ebok) av Bjørn-Erik Hanssen
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Bjørn-Erik Hanssen (forfatter)

Glamour for Goebbels ebok

169,-
(1)
Den vakre og begavede skuespillerinnen Kirsten Heiberg hadde allerede skapt seg et navn i norsk og svensk teater og film da hun i 1937, 30 år gammel, reiste til Wien for å medvirke i en operette. Her traff hun den tyske filmkomponisten Franz Grothe, som var nazist, og giftet seg med ham etter bare noen måneders bekjentskap. Paret bosatte seg i Berlin og ble stjerner i den nye tyske filmindustrien, styrt av propagandaminister Joseph Goebbels. Kirsten Heiberg fikk flere store roller og ble en fet…
Ebok 169,-
eller Les gratis i appen med EBOK Premium Prøv EBOK Premium gratis i 14 dager

Andre har også kjøpt

Undertittel en biografi om Kirsten Heiberg
Forfattere Bjørn-Erik Hanssen (forfatter)
Forlag Aschehoug
Utgitt 3 november 2014
Lengde 526 sider
Sjanger Kunst og kultur, Biografier, Dokumentar og fakta
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse Vannmerket
ISBN 9788203295270
Den vakre og begavede skuespillerinnen Kirsten Heiberg hadde allerede skapt seg et navn i norsk og svensk teater og film da hun i 1937, 30 år gammel, reiste til Wien for å medvirke i en operette. Her traff hun den tyske filmkomponisten Franz Grothe, som var nazist, og giftet seg med ham etter bare noen måneders bekjentskap. Paret bosatte seg i Berlin og ble stjerner i den nye tyske filmindustrien, styrt av propagandaminister Joseph Goebbels. Kirsten Heiberg fikk flere store roller og ble en fetert filmstjerne i Det tredje rike. Hun forlot Tyskland først fire dager før kapitulasjonen. I 1952 vendte Kirsten Heiberg tilbake til Norge og fikk - sin "unasjonale" fortid til tross - oppleve en ny vår som "leading lady" ved Trøndelag Teater, hvor den tidligere teatersjefen Henry Gleditsch var blitt henrettet av nazistene ti år før. I det lange løp hjalp det ikke for Kirsten Heiberg verken å fortie eller pynte på fortiden, og hun ble støtt ut i mørket. Det underliggende spørsmålet i denne høydramatiske beretningen om en norsk skuespillers liv i Nazi-Tyskland er: Kan en kunstner stilles samfunnsmessig til ansvar for innholdet i det verk han eller hun har medvirket til å skape?