Uttaratantrashastra - Arya Maitreya, Arya Asanga (ebok) av Aksel Sogstad
Legg til i ønskeliste
Aksel Sogstad (forfatter), Jon Wetlesen (forfatter)

Uttaratantrashastra ebok

Gratis
Avhandlingen gir en analyse av den åndelige linje til det man tar tilflukt til. Buddhister tar tilflukt til den oppvåknede (buddha), til læren om veien til oppvåkning (dharma) og til samfunnet av dem som følger veien (sangha). Avhandlingen analyserer den åndelige linje som er forankret i disse tre tilflukter. Den åndelige linje det henvises til her har sitt grunnlag i buddha-naturen som antas å være iboende i sinnet til alle levende vesener med bevisste fornemmelser slik at den utgjør sinnets e…
Ebok Gratis

Andre har også kjøpt

Undertittel Arya Maitreya, Arya Asanga
Forfattere Aksel Sogstad (forfatter), Aksel Sogstad (oversetter), Jon Wetlesen (forfatter), Jon Wetlesen (oversetter)
Lengde 163 sider
Sjanger Religion og livssyn, Dokumentar og fakta
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse Vannmerket
ISBN 9788269032536
Avhandlingen gir en analyse av den åndelige linje til det man tar tilflukt til. Buddhister tar tilflukt til den oppvåknede (buddha), til læren om veien til oppvåkning (dharma) og til samfunnet av dem som følger veien (sangha). Avhandlingen analyserer den åndelige linje som er forankret i disse tre tilflukter. Den åndelige linje det henvises til her har sitt grunnlag i buddha-naturen som antas å være iboende i sinnet til alle levende vesener med bevisste fornemmelser slik at den utgjør sinnets egentlige natur. Den er tilstede i sinnet på en grunnleggende eller elementær måte, og kalles da buddha-elementet. Men buddha-naturen kan være til stede i sinnet på to måter, som en mulighet eller som en virkelighet. Folk flest er vanligvis ikke oppmerksomme på sinnets natur. De mangler innsikt i den og denne manglende innsikt utgjør en form for uvitenhet. Dette er den grunnleggende årsak som betinger tilblivelsen av lidelse. Men det er mulig å bli frigjort fra lidelse. Den kan bli bragt til opphør, men dette forutsetter at dens grunnleggende årsaker blir bragt til utslukning, og det forutsetter at uvitenheten blir erstattet med visdom i form av selvinnsikt. Da våkner sinnet opp til å bli oppmerksom på sin egen iboende våkenhet. En slik oppvåkning kan være mer eller mindre gjennomgripende. Jo mer gjennomgripende oppvåkningen er, desto mer innser sinnet at dets egentlige natur er buddha-naturen, selve den iboende våkenhet. Så lenge man er lite oppmerksom eller helt uoppmerksom på dette, er man et vanlig menneske. Men våkner man opp til et glimt av det hvor man innser det umiddelbart og intuitivt, er en bodhisattva − et oppvåkningssøkende menneske som bestreber seg på å omforme sin person i lys av denne innsikt, hvilket kan skje i større eller mindre grad. Den som erfarer en uovertruffen, fullstendig, fullkommen oppvåkning, er en buddha − en oppvåknet eller opplyst.