Legg til i ønskeliste
Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming ebok
319,-
Inkluderende forskning er én av flere metoder for å bidra til kunnskapsutvikling i tjenester for personer med utviklingshemming. Denne boka presenterer erfaringer fra ulike forskningsprosjekt i samarbeid med personer med utviklingshemming gjennomført de siste årene. En rekke forskere fra flere universiteter og høyskoler har bidratt.Her beskrives konkrete metoder for hvordan man kan oppnå reell medvirkning i forskningens ulike faser, og suksessfaktorer og mulige utfordringer drøftes. Relevante t…
Ebok
319,-
Undertittel
en metodebok
Forlag
Universitetsforlaget
Utgitt
19 mars 2020
Lengde
250 sider
Sjanger
Fagbøker, Samfunnsvitenskap
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788215034577
Inkluderende forskning er én av flere metoder for å bidra til kunnskapsutvikling i tjenester for personer med utviklingshemming. Denne boka presenterer erfaringer fra ulike forskningsprosjekt i samarbeid med personer med utviklingshemming gjennomført de siste årene. En rekke forskere fra flere universiteter og høyskoler har bidratt.
Her beskrives konkrete metoder for hvordan man kan oppnå reell medvirkning i forskningens ulike faser, og suksessfaktorer og mulige utfordringer drøftes. Relevante teoretiske perspektiver drøftes sammen med dilemmaer knyttet til denne typen forskning.
Det at personer med utviklingshemming selv deltar i forskingen, gir dem en unik mulighet for påvirkning av tjenestetilbud og eget liv. Boka beskriver hvordan det kan legges til rette for økt innflytelse og deltakelse, noe som er overførbart til miljøterapeutisk arbeid.
Forfatternes ønske er å inspirere til mer inkluderende forskning som metode i kunnskapsutvikling i tjenester for personer med utviklingshemming.
May Østby er førstelektor i vernepleie og arbeider ved Høgskolen i Østfold, med en bistilling ved Høgskolen i Molde.
Marit Haugenes er førstelektor i vernepleie og arbeider ved Nord universitet.
De øvrige bidragsyterne presenteres i boken.
Her beskrives konkrete metoder for hvordan man kan oppnå reell medvirkning i forskningens ulike faser, og suksessfaktorer og mulige utfordringer drøftes. Relevante teoretiske perspektiver drøftes sammen med dilemmaer knyttet til denne typen forskning.
Det at personer med utviklingshemming selv deltar i forskingen, gir dem en unik mulighet for påvirkning av tjenestetilbud og eget liv. Boka beskriver hvordan det kan legges til rette for økt innflytelse og deltakelse, noe som er overførbart til miljøterapeutisk arbeid.
Forfatternes ønske er å inspirere til mer inkluderende forskning som metode i kunnskapsutvikling i tjenester for personer med utviklingshemming.
May Østby er førstelektor i vernepleie og arbeider ved Høgskolen i Østfold, med en bistilling ved Høgskolen i Molde.
Marit Haugenes er førstelektor i vernepleie og arbeider ved Nord universitet.
De øvrige bidragsyterne presenteres i boken.
