Legg til i ønskeliste
Gratis utdrag
- Sett i bokhyllen
- Les gratis utdrag
Tettere på naturfag i klasserommet ebok
429,-
Hva kjennetegner naturfagundervisning med god kvalitet? God naturfagundervisning legger til rette for at elever får et personlig engasjement i temaer de vil utforske ved hjelp av naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. Naturfag på sitt beste kan engasjere elevene i praktiske problemstillinger i klasserommet med situasjoner som må løses her og nå. Dette krever ofte en kombinasjon av engasjement, praktisk sans, sunn fornuft og faglig kunnskap. Det finnes allerede solid forskning på naturfagu…
Ebok
429,-
Undertittel
resultater fra videostudien LISSI
Forlag
Fagbokforlaget
Utgitt
20 oktober 2024
Lengde
290 sider
Sjanger
Fagbøker, Samfunnsvitenskap, Pedagogikk
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788245056969
Hva kjennetegner naturfagundervisning med god kvalitet? God naturfagundervisning legger til rette for at elever får et personlig engasjement i temaer de vil utforske ved hjelp av naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. Naturfag på sitt beste kan engasjere elevene i praktiske problemstillinger i klasserommet med situasjoner som må løses her og nå. Dette krever ofte en kombinasjon av engasjement, praktisk sans, sunn fornuft og faglig kunnskap. Det finnes allerede solid forskning på naturfagundervisning i norsk skole. I denne boka, som bygger på LISSI-studien (Linking Instruction in Science and Student Impact), supplerer forfatterne eksisterende studier ved å gi rike beskrivelser av undervisningspraksiser ved at de har fått mulighet til å observere hva som virkelig skjer i naturfagundervisningen i 20 norske klasserom på barne- og ungdomstrinnet. Resultatet har blitt en viktig dokumentasjon på hva som skjer i norsk skole, og samtidig en inspirerende og tankevekkende bok om hva god naturfagundervisning er og kan være. Boka er skrevet for lærere, lærerutdannere, studenter innenfor naturfagdidaktikk og forskere. Marianne Ødegaard, Marit Kjærnsli og Magdalena Kersting er bokas redaktører. Solveig Karlsen, Mai Lill Suhr Lunde, Magne Olufsen og Johannes Sæleset er bidragsytere. Marianne Ødegaard er professor i naturfagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Marit Kjærnsli er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Magdalena Kersting har doktorgrad i fysikkdidaktikk og er postdoktor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.