TRAS - digitalt observasjonsverktøy til barns språkutvikling (ebok) av Unni Espenakk
Legg til i ønskeliste
Unni Espenakk (forfatter), Jørgen Frost (forfatter), Erna Horn (forfatter), Inger Kristine Løge (forfatter), Ragnar Gees Solheim (forfatter), Margaret Klepstad Færevaag (forfatter), Åse Kari H. Wagner (forfatter)

TRAS (Tras) ebok

450,-
TRAS - Observasjon av språk i daglig samspill - er et pedagogisk observasjonsverktøy som skal brukes til å observere barns språkutvikling. Sammen med Tiltak til TRAS gis det mange praktiske forslag til gode språkaktiviteter man kan bruke i barnehagen. Observasjonene føres inn i skjemaet som nå også finnes digitalt på spesialpedagog.no. I tillegg skal det bidra til kompetanseutvikling blant barnehageansatte ved at de blir mer bevisst på hvilke fremgangsmåter, forklaringer og utfordringer som påv…
Ebok 450,-

Andre har også kjøpt

Undertittel digitalt observasjonsverktøy til barns språkutvikling
Forfattere Unni Espenakk (forfatter), Jørgen Frost (forfatter), Erna Horn (forfatter), Inger Kristine Løge (forfatter), Ragnar Gees Solheim (forfatter), Margaret Klepstad Færevaag (forfatter), Åse Kari H. Wagner (forfatter)
Utgitt 21 april 2020
Lengde 202 sider
Sjanger Fagbøker, Språk og litteratur, Samfunnsvitenskap, Pedagogikk
Serie Tras
Språk Bokmål
Format pdf
DRM-beskyttelse Vannmerket
ISBN 9788283600445
TRAS - Observasjon av språk i daglig samspill - er et pedagogisk observasjonsverktøy som skal brukes til å observere barns språkutvikling. Sammen med Tiltak til TRAS gis det mange praktiske forslag til gode språkaktiviteter man kan bruke i barnehagen. Observasjonene føres inn i skjemaet som nå også finnes digitalt på spesialpedagog.no. I tillegg skal det bidra til kompetanseutvikling blant barnehageansatte ved at de blir mer bevisst på hvilke fremgangsmåter, forklaringer og utfordringer som påvirker barns utvikling. Verktøyet ble utviklet som et resultat av en landsomfattende spørreundersøkelse i 2000, og den viste at førskolelærerne gjennom sin utdanning ikke hadde fått tilstrekkelig kunnskap til å kunne vurdere barns språkutvikling. Førskolelærerne ønsket seg et verktøy som kunne bidra til mer systematiske observasjoner av barna, og dermed støttet dem i arbeidet med forebygging av vansker. Hvorfor observere Forskerne bak verktøyet erfarte stadig at barn med språkforsinkelser i førskolealder ikke ble oppdaget før de fikk problemer med å mestre lese- og skriveopplæringen. Tidspunktet hjelpetiltakene blir satt inn er avgjørende for barnas videre utvikling. Språkstimulering har best effekt når den gis på et tidlig tidspunkt, og intensiverte språktiltak i skoleårene vil derfor bare i begrenset grad kunne kompensere for tap av god språkstimulering i førskolealder. Hensikten med å observere barns språk er å se hvor langt de har kommet i utviklingen, for så å møte barna der de er - enten de har kommet langt eller kort. Målet er at TRAS skal bidra til at barn som strever med sin språktilegnelse skal få adekvat hjelp på et tidlig stadium i utviklingen.