Legg til i ønskeliste
Gratis utdrag
- Sett i bokhyllen
- Les gratis utdrag
Verdipedagogikk i barnehagen ebok
359,-
Norge er et pluralistisk samfunn, og i barnehagen blir det kommunisert en rekke ulike verdier mellom barn og voksne. Hvilke verdier preger så barnehagehverdagen, og hvilke dilemmaer kan oppstå i de ansattes verdipedagogiske arbeid? Forfatterne ønsker å bidra til denne diskusjonen ved å formidle kunnskap fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt. Studien tar utgangspunkt i Habermas kommunikative teori og bruker ulike metodologiske tilnærminger. I boken belyses det komplekse arbeidet med verdier …
Ebok
359,-
Forlag
Universitetsforlaget
Utgitt
18 februar 2020
Lengde
263 sider
Sjanger
Fagbøker, Samfunnsvitenskap, Pedagogikk
Språk
Bokmål
Format
pdf
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788215042299
Norge er et pluralistisk samfunn, og i barnehagen blir det kommunisert en rekke ulike verdier mellom barn og voksne. Hvilke verdier preger så barnehagehverdagen, og hvilke dilemmaer kan oppstå i de ansattes verdipedagogiske arbeid?
Forfatterne ønsker å bidra til denne diskusjonen ved å formidle kunnskap fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt. Studien tar utgangspunkt i Habermas kommunikative teori og bruker ulike metodologiske tilnærminger. I boken belyses det komplekse arbeidet med verdier som pågår i hverdagens mange møter mellom voksne og barn, for eksempel i garderoben og leken. Videre ser vi hvilke refleksjonsprosesser et slikt arbeid kan sette i gang hos personalet. Avslutningsvis trekker forfatterne opp samfunnsmessige perspektiver på barnehagens arbeid med verdier.
Boken henvender seg til fagfolk i barnehagen, studenter, forskere og andre med interesse for barnehagesektoren.
Alle forfatterne arbeider ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger.
Forfatterne ønsker å bidra til denne diskusjonen ved å formidle kunnskap fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt. Studien tar utgangspunkt i Habermas kommunikative teori og bruker ulike metodologiske tilnærminger. I boken belyses det komplekse arbeidet med verdier som pågår i hverdagens mange møter mellom voksne og barn, for eksempel i garderoben og leken. Videre ser vi hvilke refleksjonsprosesser et slikt arbeid kan sette i gang hos personalet. Avslutningsvis trekker forfatterne opp samfunnsmessige perspektiver på barnehagens arbeid med verdier.
Boken henvender seg til fagfolk i barnehagen, studenter, forskere og andre med interesse for barnehagesektoren.
Alle forfatterne arbeider ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger.