Legg til i ønskeliste
En doktorgradsutdanning i endring ebok
349,-
Doktorgradsutdanningen har gjennomgått en god del endringer de siste årene både nasjonalt og internasjonalt. Denne boka tar for seg noen av disse endringene i lys av den norske utdanningskonteksten på doktorgradsnivå. Temaer som blir diskutert i boka: - Hvorfor fullfører ikke 1/3 av norske doktorgradsstipendiater sine doktorgradsstudier? - Hva vet man om betydningen av forskningsveiledningen i dette bildet? - Hva vet vi om retningslinjene og vurderingskriteriene for den …
Ebok
349,-
Undertittel
et fokus på den artikkelbaserte ph.d.-avhandlingen
Forlag
Fagbokforlaget
Utgitt
30 juni 2019
Lengde
152 sider
Sjanger
Politikk og samfunn, Dokumentar og fakta
Språk
Bokmål
Format
pdf
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788245027129
Doktorgradsutdanningen har gjennomgått en god del endringer de siste årene både nasjonalt og internasjonalt. Denne boka tar for seg noen av disse endringene i lys av den norske utdanningskonteksten på doktorgradsnivå. Temaer som blir diskutert i boka: - Hvorfor fullfører ikke 1/3 av norske doktorgradsstipendiater sine doktorgradsstudier? - Hva vet man om betydningen av forskningsveiledningen i dette bildet? - Hva vet vi om retningslinjene og vurderingskriteriene for den artikkelbaserte ph.d.-avhandlingen? - Hvordan skal kandidatene posisjonere studien sin inn mot kunnskapsfronten på feltet? - Hvilke metodiske håndverk skal til for å mestre dette? Gjennom de fem kapitlene i boka skisseres ulike sider ved arbeidet med den artikkelbaserte ph.d.-avhandlingen i lys av forskning, styringsdokumenter og erfaringer. Boka er relevant for doktorgradskandidater, forskningsveiledere, forskningsgruppeledere og forskerskoler. Rune Johan Krumsvik er professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda. Han er forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digital Learning Communities, UiB. Forskerutdanning er ett av Krumsviks fagfelt hvor han har erfaring som forskningsveileder for en rekke doktorgradsstipendiater, han holder ofte doktorgradskurs, er med i sakkyndige doktorgradskomiteer, er jevnlig opponent på disputaser, og var sentral i forskerskolen WNGER (Western Norway Graduate School of Education, UiB, 2007 2010). Han har også sittet i flere forskerutdanningsutvalg og var med i komiteen som utviklet nye retningslinjer for det utvidede sammendraget («kappen») i artikkelbaserte ph.d.-avhandlinger ved Det psykologiske fakultet, UiB. Øvrige bidragsytere: Marianne Øfstegaard, Universitetet i Bergen Lise Øen Jones, Universitetet i Bergen Fredrik Mørk Røkenes, NTNU Boken er utgitt med støtte fra Norsk Faglitterære Forfatter -og oversetterforening