Legg til i ønskeliste
Gratis utdrag
- Sett i bokhyllen
- Les gratis utdrag
Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap ebok
299,-
I dag har vi tilgang til en overveldende mengde forskning og publikasjoner. Det gjør det å skaffe seg oversikt over kunnskapsfelt krevende, men også desto viktigere. I ethvert forskningsarbeid, enten det er i en masteroppgave, en ph.d.-avhandling eller i andre typer forskningsprosjekter, må det redegjøres for forskningen og kunnskapen som allerede finnes i feltet. Forskningsoversikten er altså en helt nødvendig del av forskningsarbeidet. For det første er forskningsoversikten viktig for å sikre…
Ebok
299,-
Andre har også kjøpt
Undertittel
systematikk og kreativitet
Forlag
Fagbokforlaget
Utgitt
18 oktober 2024
Lengde
200 sider
Sjanger
Fagbøker, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788245054392
I dag har vi tilgang til en overveldende mengde forskning og publikasjoner. Det gjør det å skaffe seg oversikt over kunnskapsfelt krevende, men også desto viktigere. I ethvert forskningsarbeid, enten det er i en masteroppgave, en ph.d.-avhandling eller i andre typer forskningsprosjekter, må det redegjøres for forskningen og kunnskapen som allerede finnes i feltet. Forskningsoversikten er altså en helt nødvendig del av forskningsarbeidet. For det første er forskningsoversikten viktig for å sikre arbeidets kvalitet og etterrettelighet. For det andre er forskningsoversikten viktig for utvikling og oppdatering av studenters og forskeres kunnskap om sitt eget felt. Et viktig poeng med boken er at forskningsoversikter blir til gjennom en kombinasjon av systematikk og kreativitet. Forskeren har på den ene siden en rekke verktøy tilgjengelig som kan bidra til å sikre systematikk og kvalitet, men trenger på den andre siden også kreativitet i valg av fremgangsmåter, metoder og prosedyrer, i valg av søkestrategier, søkeord og kriterier for inkludering og ekskludering av publikasjoner og i kvalitetssikring og sammenfatning av resultater. I boken presenterer forfatterne hvordan de har arbeidet med forskningsoversikter i ulike forskningssammenhenger. Bokens redaktør er Tine S. Prøitz. Bidragsyterne er Alessandra Dieudé, Hege Hermansen, Sølvi Mausethagen, Eva Sauvage og Astrid Camilla Wiig. Tine S. Prøitz er professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun forsker på forhold mellom politikk, forskning og praksis. Hun har gjennom flere år studert forskningsoversikter som fenomen i utdanningsfeltet og også utviklet flere publiserte forskningsoversikter.