Lagspill, læring og ledelse - om lagspillenes didaktikk (ebok) av Lars Tore Ronglan
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Lars Tore Ronglan (forfatter)

Lagspill, læring og ledelse ebok

359,-
Denne boken handler om hvordan lagspillene fungerer og hvordan vi kan lære om og lede i lagspill. Hovedspørsmålet som ligger til grunn for boken, er: Hvordan kan vi som trenere og lærere bidra til konstruktive læringsprosesser i de lagspillfellesskapene vi inngår i? Rekkefølgen på de tre termene i boktittelen – lagspill, læring og ledelse – er et resultat av en bevisst tilnærming: Tilrettelegging for læring må ta utgangspunkt i det som skal læres. Kapittel 2 og 3 handler derfor om lagspillenes …
Ebok 359,-

Andre har også kjøpt

Undertittel om lagspillenes didaktikk
Forfattere Lars Tore Ronglan (forfatter)
Utgitt 11 oktober 2022
Lengde 172 sider
Sjanger Politikk og samfunn, Dokumentar og fakta
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse Vannmerket
ISBN 9788245044324
Denne boken handler om hvordan lagspillene fungerer og hvordan vi kan lære om og lede i lagspill. Hovedspørsmålet som ligger til grunn for boken, er: Hvordan kan vi som trenere og lærere bidra til konstruktive læringsprosesser i de lagspillfellesskapene vi inngår i? Rekkefølgen på de tre termene i boktittelen – lagspill, læring og ledelse – er et resultat av en bevisst tilnærming: Tilrettelegging for læring må ta utgangspunkt i det som skal læres. Kapittel 2 og 3 handler derfor om lagspillenes kjennetegn, framvekst, fellestrekk og egenart. Siden lagspill i stor grad er et praktisk kunnskapsområde, står praksislæring i sentrum i kapittel 4. Hva ligger i læring som begrep og læring som prosess? Sammenhengen mellom læring i lagspill, læring om lagspill og læring gjennom lagspill framheves. I kapittel 5 og 6 flytter vi fokuset fra de lærende til den som er ment å stimulere læringsprosessene – treneren eller læreren. Her drøftes ulike former for tilrettelegging og veiledning, lagspilltrenerens rolle som leder. Hovedspørsmålet her er hvordan treneren kan utvikle seg til å bli en mer reflekterende praktiker. Denne andre utgaven er ajourført med nyere referanser og ny forskning. Bokens målgruppe er studenter som tar universitets- og høyskoleutdanning i idrett og kroppsøving. Også lærere i skolen og lagspilltrenere på alle nivåer – men kanskje spesielt innen ungdomsidretten – vil kunne finne inspirasjon i bokens pedagogiske og lederskapsmessige refleksjoner. Lars Tore Ronglan er rektor ved Norges idrettshøgskole. Ronglan har skrevet doktoravhandling om gruppedynamikk og ledelse i prestasjonsgrupper i toppidrett. Hans idrettslige bakgrunn er primært fra håndball. Han er gullklokkeinnehaver etter en lang landslagskarriere. I tillegg har han trenererfaring fra både barne-/ungdoms- og elitehåndball. .