Legg til i ønskeliste
    
    
      Les gratis utdrag
    
    
Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen ebok
  
  
  509,-
  
Kvaliteten på utdanningssystemet er noe av det mest avgjørende for barns og unges framtid. Samtidig er det gjennom flere studier påvist betydelige variasjoner i kvalitet mellom skoler, kommuner og regioner i Norge. Innenfor skolesektoren har debatten gjennom flere tiår dreid seg om forståelsen av hva kvalitet er, og hvordan kvalitetsarbeid bør gjennomføres. Knut Roald viste i egen forskning og i boka Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring fra 2012 at kvalitetsarbeid i skolen handler om koll…
  
    Ebok
    509,-
  
  
Andre har også kjøpt
    Forlag
    Fagbokforlaget
  
  
  
    Utgitt
    10 desember 2024
    
  
  
  
  
    Lengde
    395 sider
  
  
  
    Sjanger
    
      Fagbøker, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
    
  
  
  
  
    Språk
    Bokmål
  
  
    Format
    epub
  
  
    DRM-beskyttelse
    LCP
  
  
    ISBN
    9788245057324
  
Kvaliteten på utdanningssystemet er noe av det mest avgjørende for barns og unges framtid. Samtidig er det gjennom flere studier påvist betydelige variasjoner i kvalitet mellom skoler, kommuner og regioner i Norge. Innenfor skolesektoren har debatten gjennom flere tiår dreid seg om forståelsen av hva kvalitet er, og hvordan kvalitetsarbeid bør gjennomføres. Knut Roald viste i egen forskning og i boka Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring fra 2012 at kvalitetsarbeid i skolen handler om kollektive læringsprosesser, og denne boka viderefører denne forståelsen gjennom forfatterbidrag basert på nyere norsk forskning. Kvalitetsutvikling i skolen er da en kontinuerlig læringsprosess, der lærerne, skolelederne, andre ansatte og skoleeierne arbeider systematisk med å sette seg mål, velge tiltak og vurdere tilstanden. De vurderingene som foretas, følges opp med justeringer, nye mål og tiltak. Når skolekvalitet skal måles og vurderes, omfatter disse prosessene bruk av forskjellige datakilder. Utvalget for kvalitetsutvikling i skolen har i NOU 2023: 1 Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen valgt å videreføre de tre kvalitetsdimensjonene som ble lagt fram ved innføringen av et nasjonalt kvalitetssystem i 2004. Disse knytter kvalitet i opplæringen til strukturkvalitet, prosesskvalitet og resultatkvalitet. Men hva betyr dette i praksis? Det handler denne boka om, og ledelse av kvalitetsarbeid belyses gjennom bidragene til elleve forfattere. Jan Merok Paulsen og Hilde Forfang er bokas redaktører.
      
        