Legg til i ønskeliste
Tilpasset opplæring ebok
299,-
«Tilpasset opplæring» er et grunnleggende prinsipp som skolen er tuftet på. Boka belyser prinsippet ved å ta for seg forskning i spenningsfeltet skolen som organisasjon, lærerne som leder av elevgruppen og elevenes læringsarbeid. Forfatterne, med sine spesialområder, søker å utforske muligheter og mangfoldet i klasserommet gjennom å speile teori og forskning opp mot praksis. Dette er både innspill til hvordan kunnskapsbasert praksis kan bygges, og bidrag til den faglige diskusjonen i utdannings…
Ebok
299,-
Undertittel
i forskning og praksis
Forlag
Cappelen Damm akademisk
Utgitt
19 august 2019
Lengde
245 sider
Sjanger
Politikk og samfunn, Dokumentar og fakta
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788202634247
«Tilpasset opplæring» er et grunnleggende prinsipp som skolen er tuftet på. Boka belyser prinsippet ved å ta for seg forskning i spenningsfeltet skolen som organisasjon, lærerne som leder av elevgruppen og elevenes læringsarbeid. Forfatterne, med sine spesialområder, søker å utforske muligheter og mangfoldet i klasserommet gjennom å speile teori og forskning opp mot praksis. Dette er både innspill til hvordan kunnskapsbasert praksis kan bygges, og bidrag til den faglige diskusjonen i utdanningssystemet. Bokas målgruppe er alle nivåer i utdanningsinstitusjoner, fra forskere i universitets- og høyskolesektoren til lærere og studenter. Til sammen inneholder Tilpasset opplæring ti kapitler som omtaler og diskuterer tilpasset opplæring ut fra forskjellige perspektiver. Kapitlene omhandler mange temaer, fra hva som kjennetegner tilpasset opplæring i et klasserom der læreren leder det mangfoldet en elevgruppe representerer, til diskusjoner om spesialpedagogikk og ordinær undervisning, oppfølging av flerspråklige elever samt tilrettelegging for elever med høyt akademisk potensial. I tillegg blir prinsippet om tilpasset opplæring identifisert som et bærende element i sentrale temaer som vurdering, læringsstrategier, foreldresamarbeid, relasjonen mellom lærer og elev, og ledelse av skolen. Boka er forskernes bidrag til en forskningsbasert kunnskapsutvikling og praksis for bokas målgruppe.
Bidragsytere: Mette Bunting (red.), Astrid Birgitte Eggen, Hallvard Håstein, Ella Cosmovici Idsøe, Eirik S. Jenssen, Christine Watne Kristiansen, Margunn Mossige, Thomas Nordahl, Kirsten Palm, Knut Roald, Ingunn Stray, Torstein Stray og Sidsel Werner.