Grunnleggende felles verdier? - menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen (ebok) av Halldis Breidlid
Legg til i ønskeliste
Halldis Breidlid (forfatter), Lena Lybæk (forfatter), Ådne Valen-Sendstad (forfatter)

Grunnleggende felles verdier? ebok

289,-
Hvordan og i hvilken grad realiserer skolen sitt formål i en religionspluralistisk virkelighet? Stadig flere religioner og livssyn i samfunnet gir nye muligheter og nye utfordringer. Grunnleggende felles verdier? Menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen belyser denne nye situasjonen fra fire ulike vinkler: I del 1 belyses skolens verdigrunnlag, blant annet ideen om en kristen og humanistisk kulturarv. Del 2 tar for seg menneskerettighetene og menneskerettighetsundervisning i lys av v…
Ebok 289,-

Andre har også kjøpt

Undertittel menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen
Forfattere Geir Winje (redaktør), Halldis Breidlid (forfatter), Lena Lybæk (forfatter), Halldis Breidlid (medforfatter), Ådne Valen-Sendstad (forfatter), Lena Lybæk (medforfatter), Ådne Valen-Sendstad (medforfatter)
Utgitt 6 august 2019
Lengde 237 sider
Sjanger Fagbøker, Pedagogikk, Religion, historie og filosofi, Samfunnsvitenskap
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788202583910

Hvordan og i hvilken grad realiserer skolen sitt formål i en religionspluralistisk virkelighet? Stadig flere religioner og livssyn i samfunnet gir nye muligheter og nye utfordringer. Grunnleggende felles verdier? Menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen belyser denne nye situasjonen fra fire ulike vinkler:

I del 1 belyses skolens verdigrunnlag, blant annet ideen om en kristen og humanistisk kulturarv. Del 2 tar for seg menneskerettighetene og menneskerettighetsundervisning i lys av verdimangfold. Del 3 handler om de mange religionene som nå kan kalles norske, og som bærer med seg andre verdier enn skolens, mens del 4 belyser religionenes forhold til moderne menneskerettigheter.

Boka inneholder også et lite oppslagsverk over de fleste religioner som finnes i Norge. Målgruppen er lærere og grunnskolelærerstudenter som skal håndtere religions-, livssyns- og verdimangfold blant dagens elever.