Premium
Legg til i ønskeliste
Gratis utdrag
- Sett i bokhyllen
- Les gratis utdrag
Det tapte paradis (Thorleif Dahls kulturbibliotek) ebok
159,-
«Det tapte paradis» ble første gang utgitt i 1667, etter en turbulent periode i Englands religiøse og politiske historie. Verket står i en særstilling i rekken av kristne dikt om menneskenes fall og oppreisning. Milton ønsket å skape et moderne epos som bygget på antikkens forbilder. «Det tapte paradis» hadde først ti sanger, siden fikk det tolv, i likhet med Vergils «Aeneiden». Det fortelles på blankvers om hvordan arvesynden kom inn i verden. Selve grunnproblemet er spørsmålet om det ondes na…
Ebok
159,-
Forlag
Aschehoug
Utgitt
17 august 2015
Lengde
428 sider
Sjanger
Skjønnlitteratur, Romaner
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
Vannmerket
ISBN
9788203359729
«Det tapte paradis» ble første gang utgitt i 1667, etter en turbulent periode i Englands religiøse og politiske historie. Verket står i en særstilling i rekken av kristne dikt om menneskenes fall og oppreisning. Milton ønsket å skape et moderne epos som bygget på antikkens forbilder. «Det tapte paradis» hadde først ti sanger, siden fikk det tolv, i likhet med Vergils «Aeneiden». Det fortelles på blankvers om hvordan arvesynden kom inn i verden. Selve grunnproblemet er spørsmålet om det ondes natur. Milton forsøker å vise at mennesker, i motsetning til hva kalvinistene forkynte, har sin frie fornuft og vilje ¿ og derfor selv har ansvaret for sin frelse eller fortapelse. Edens hage, de første menneskers lykke, fristelsen og fallet, belæringen om Guds frelsesplan bygges opp som en kjede av visjoner.
John Milton regnes som en av Englands mest betydelige diktere. «Det tapte paradis» er et imponerende verk, både gjennom de storslåtte religiøse visjonene og gjennom skjønnheten i det visuelle uttrykket, kontrasten mellom den himmelske stråleglans og helvetes tette mørke.
John Milton regnes som en av Englands mest betydelige diktere. «Det tapte paradis» er et imponerende verk, både gjennom de storslåtte religiøse visjonene og gjennom skjønnheten i det visuelle uttrykket, kontrasten mellom den himmelske stråleglans og helvetes tette mørke.