Legg til i ønskeliste
Barnevernets undersøkelse ebok
369,-
Når barnevernstjenesten beslutter at en bekymringsmelding om et barn skal gå til undersøkelse, innebærer det at de ansatte må foreta barnevernsfaglige vurderinger innenfor juridiske rammer.I denne boken presenterer forfatterne hvordan dette kan gjøres, gjennom lovgrunnlaget, gjennom undersøkelsens ulike faser og gjennom mange eksempler fra praksis. Boken er en hybridbok der de ulike kapitlene følges opp av nettressurser som podkaster, rapporter, forskningsartikler og undervisningsvideoer via Q…
Ebok
369,-
Forlag
Universitetsforlaget
Utgitt
10 oktober 2024
Lengde
229 sider
Sjanger
Fagbøker, Samfunnsvitenskap
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788215072012
Når barnevernstjenesten beslutter at en bekymringsmelding om et barn skal gå til undersøkelse, innebærer det at de ansatte må foreta barnevernsfaglige vurderinger innenfor juridiske rammer.
I denne boken presenterer forfatterne hvordan dette kan gjøres, gjennom lovgrunnlaget, gjennom undersøkelsens ulike faser og gjennom mange eksempler fra praksis. Boken er en hybridbok der de ulike kapitlene følges opp av nettressurser som podkaster, rapporter, forskningsartikler og undervisningsvideoer via QR-koder.
Boken tar utgangspunkt i at undersøkelsesprosessen deles inn i informasjonsinnhenting, informasjonsbearbeiding og konklusjon. Forfatterne viser hvordan barnevernets undersøkelse kan gjennomføres på en slik måte at både beskrivelser, begrunnelser og vurderinger kommer tydelig fram.
I denne 4. utgaven er alle kapitlene revidert og fagfellevurdert. Utgaven inneholder i tillegg et kapittel om viktigheten av å kartlegge og vurdere kvaliteter på søskenrelasjoner. Forfatterne har en tverrfaglig tilnærming og retter seg mot forskere, ansatte i barnevernet og studenter innen barnevern og sosialt arbeid.
Wenche Hovland (red.) er førsteamanuensis ved Institutt for sosialfag ved Universitetet i Stavanger og har erfaring fra undervisning og forskning innenfor barnevern. De andre bidragsyterne har bred erfaring på barnevernsfeltet og er tilknyttet OsloMet, Høgskolen i Bergen og Universitetet i Stavanger: Eva Hærem, Bente Nes Aadnesen, Julia K. Olsen, Turid Bie, Britt Ingunn Misund, Ingunn Studsrød og Per Arne Rød.
I denne boken presenterer forfatterne hvordan dette kan gjøres, gjennom lovgrunnlaget, gjennom undersøkelsens ulike faser og gjennom mange eksempler fra praksis. Boken er en hybridbok der de ulike kapitlene følges opp av nettressurser som podkaster, rapporter, forskningsartikler og undervisningsvideoer via QR-koder.
Boken tar utgangspunkt i at undersøkelsesprosessen deles inn i informasjonsinnhenting, informasjonsbearbeiding og konklusjon. Forfatterne viser hvordan barnevernets undersøkelse kan gjennomføres på en slik måte at både beskrivelser, begrunnelser og vurderinger kommer tydelig fram.
I denne 4. utgaven er alle kapitlene revidert og fagfellevurdert. Utgaven inneholder i tillegg et kapittel om viktigheten av å kartlegge og vurdere kvaliteter på søskenrelasjoner. Forfatterne har en tverrfaglig tilnærming og retter seg mot forskere, ansatte i barnevernet og studenter innen barnevern og sosialt arbeid.
Wenche Hovland (red.) er førsteamanuensis ved Institutt for sosialfag ved Universitetet i Stavanger og har erfaring fra undervisning og forskning innenfor barnevern. De andre bidragsyterne har bred erfaring på barnevernsfeltet og er tilknyttet OsloMet, Høgskolen i Bergen og Universitetet i Stavanger: Eva Hærem, Bente Nes Aadnesen, Julia K. Olsen, Turid Bie, Britt Ingunn Misund, Ingunn Studsrød og Per Arne Rød.