Inkluderende praksiser i skolen ebok
Hovedtema for denne boka er inkluderende praksiser i skolen. På den ene siden belyser forfatterne sentrale intensjoner og retningslinjer. Det handler om hva som forstås med begrepet inkludering, hvilke verdier inkludering bygger på og ulike dimensjoner ved inkludering.
På den andre siden gir boka kunnskap om gjennomføring av inkluderende praksiser, slik det utøves av sentrale aktører på ulike arenaer i skolesystemet – både av pedagogisk-psykologisk tjeneste, skoleledere, lærere, foreldre og elever.
Selv om inkludering skal omfatte alle elever, har denne boka sitt primære søkelys på opplæringen for elever med behov for spesialundervisning. Disse elevene er ekstra sårbare, og det er viktig å belyse hvordan både intensjoner og praksiser ivaretar disse elevenes behov for tilpasning og fellesskap.
Boka henvender seg til studenter innen lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk, og den er også relevant for skoleledere, lærere, ansatte i PPT og forskere.