Mangfold og mestring i barnehage og skole - migrasjon som risikofaktor og ressurs (ebok) av Hildegunn Fandrem
Legg til i ønskeliste
Hildegunn Fandrem (forfatter)

Mangfold og mestring i barnehage og skole ebok

279,-
Hvordan kan migrasjon være både en risikofaktor og en ressurs? Mangfold og mestring i barnehage og skole gir perspektiver til svar på dette spørsmålet. Målet er at studenter innen allmennlærer-, førskolelærer- og spesialpedagogikkutdanninger skal få økt kunnskap om hvilke utfordringer og muligheter migrasjon innebærer. Bokas første del gir et historisk tilbakeblikk på migrasjon til og fra Norge og omfang av innvandring til Norge i dag. Videre presenteres viktige lover og planer for skole og b…
Ebok 279,-

Andre har også kjøpt

Undertittel migrasjon som risikofaktor og ressurs
Forfattere Hildegunn Fandrem (forfatter)
Utgitt 24 februar 2020
Lengde 182 sider
Sjanger Dokumentar og fakta, Politikk og samfunn
Språk Bokmål
Format pdf
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788202673963
Hvordan kan migrasjon være både en risikofaktor og en ressurs? Mangfold og mestring i barnehage og skole gir perspektiver til svar på dette spørsmålet. Målet er at studenter innen allmennlærer-, førskolelærer- og spesialpedagogikkutdanninger skal få økt kunnskap om hvilke utfordringer og muligheter migrasjon innebærer. Bokas første del gir et historisk tilbakeblikk på migrasjon til og fra Norge og omfang av innvandring til Norge i dag. Videre presenteres viktige lover og planer for skole og barnehager, samt begrunnelser for tospråklig opplæring. I bokas andre del presentes John Berrys internasjonalt anerkjente akkulturasjonsteori, som frem til nå ikke har vært så detaljert beskrevet på norsk. Teorien tar for seg hvordan ulike faktorer kan være en risiko for - eller påvirke - den psykologiske og sosiokulturelle tilpasningen til personer som har migrert. Akkulturasjonsteori blir også koblet til blant annet teori om mestring, hvor Lazarus er en sentral teoretiker. Bokas siste del beskriver en del viktige prinsipper for det praktiske arbeidet i barnehage og skole. Flere av prinsippene blir eksemplifisert med konkrete tiltak. Betydningen av et godt samarbeid med foresatte vektlegges. Målgruppen for boka er studenter innen allmennlærer-, førskolelærer- og spesialpedagogikkutdanninger. I tillegg vil den være aktuell for studenter innen helse- og sosialfaglige studier og ansatte i barnehager og skoler som møter barn, ungdom og foreldre med innvandrerbakgrunn i sitt daglige arbeid.