Opplæringsfrihet - pedagogiske alternativ til den offentlige fellesskolen (ebok) av Vegard Kvam
Legg til i ønskeliste
Vegard Kvam (forfatter), Ukjent (forfatter)

Opplæringsfrihet ebok

389,-
Opplæringsfrihet er en kunnskapsbasert drøfting av forholdet mellom privat og offentlig utdanningssektor.I Norge gjennomfører over 95 prosent av alle barn og unge grunnopplæringen i en offentlig skole.Selv om den offentlige skolen har stor oppslutning, er den også omdiskutert. Hvor felles skal fellesskolen være? Diskusjonene i Stortinget og i lokalpolitikken om muligheter for private skoler og hjemmeundervisning, kan være både langvarige, opprivende og sterkt ideologiserte. Denne boken går inn …
Ebok 389,-

Andre har også kjøpt

Undertittel pedagogiske alternativ til den offentlige fellesskolen
Forfattere Vegard Kvam (forfatter), Ukjent (forfatter)
Utgitt 10 juli 2024
Lengde 255 sider
Sjanger Fagbøker, Samfunnsvitenskap, Pedagogikk
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788215071503
Opplæringsfrihet er en kunnskapsbasert drøfting av forholdet mellom privat og offentlig utdanningssektor.

I Norge gjennomfører over 95 prosent av alle barn og unge grunnopplæringen i en offentlig skole.

Selv om den offentlige skolen har stor oppslutning, er den også omdiskutert. Hvor felles skal fellesskolen være? Diskusjonene i Stortinget og i lokalpolitikken om muligheter for private skoler og hjemmeundervisning, kan være både langvarige, opprivende og sterkt ideologiserte. Denne boken går inn i diskusjonene og undersøker hvilke problemer og verdier som er i spill.

- Bør foreldre og foresatte være fri til å velge bort den offentlige skolen til fordel for ulike typer privat undervisning?
- Hva er frihetens fornuftsgrunnlag, og hvilken forankring har den i norske og internasjonale rettsregler og normer?
- Hvilke argumenter for og mot private skoler og hjemmeundervisning har vært drøftet i Stortinget etter 1814, og er noen argumenter mer gyldige enn andre i dag?
- Hva bør ha den høyeste verdi ved interessekonflikter mellom barnets beste, foreldrenes interesser og statens mål for skoleopplæringen?
- Hvordan har den norske stat ivaretatt menneskerettene i utdanningspolitikken, og hvilke menneskerettslige utfordringer finnes i dagens politikk?