Veiledning som redskap i profesjonell utvikling - om yrkesfaglig veiledning for lærere (ebok) av Sissel Østrem
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Sissel Østrem (forfatter)

Veiledning som redskap i profesjonell utvikling ebok

219,-
Yrkesfaglig veiledning er et viktig redskap for å utvikle profesjonell læreridentitet, enten man er under utdanning eller er nyutdannet lærer. Denne boka er skrevet for de som utdanner seg til å bli veiledere for studenter i praksis i lærerutdanningene eller for nyutdannede lærere. Søkelyset rettes mot lærernes spesielle profesjonskunnskap: didaktikken. I en veiledning der didaktikken står sentralt er det viktig å vise ydmykhet for veisøkernes perspektiv og situasjon. Samtidig skal man tørr…
Ebok 219,-

Andre har også kjøpt

Undertittel om yrkesfaglig veiledning for lærere
Forfattere Sissel Østrem (forfatter)
Utgitt 4 juli 2019
Lengde 236 sider
Sjanger Dokumentar og fakta, Politikk og samfunn
Språk Bokmål
Format pdf
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788202633677
Yrkesfaglig veiledning er et viktig redskap for å utvikle profesjonell læreridentitet, enten man er under utdanning eller er nyutdannet lærer. Denne boka er skrevet for de som utdanner seg til å bli veiledere for studenter i praksis i lærerutdanningene eller for nyutdannede lærere. Søkelyset rettes mot lærernes spesielle profesjonskunnskap: didaktikken.

I en veiledning der didaktikken står sentralt er det viktig å vise ydmykhet for veisøkernes perspektiv og situasjon. Samtidig skal man tørre å utfordre studentenes etablerte tenkemåter. Dette krever både nærhet og distanse til den didaktiske tematikken i veiledningssamtalene, og språket må være det viktigste medierende redskapet. Leserne av denne boka blir oppfordret til å øve på veiledning og samtidig diskutere eksemplene som blir gitt utover i boka. For både handlingsregler og utøvelse av skjønn er nødvendig for å utøve god veiledning, hevder forfatteren.

Alle lærerutdanningsinstitusjoner oppfordres i dag til å ha en veilederutdanning. Denne boka er ment som en lærebok i dette studiet. Her betraktes lærere i skole og barnehage som en profesjonsgruppe, og eksempelmaterialet og de praktiske øvelsene er hentet fra begge institusjoner. E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2015.