101 måter å lese på - en teoretisk og praktisk lesedidaktikk (ebok) av Kåre Kverndokken
Legg til i ønskeliste Gratis utdrag
  • Sett i bokhyllen
  • Les gratis utdrag
  • Embed-kode
Kåre Kverndokken (forfatter)

101 måter å lese på (101-serien) ebok

425,-
Hvorfor, hvordan og hva skal elever lese? Hvordan skal vi sette dem i stand til å utvikle en best mulig lesekompetanse, god leseforståelse og evne til å tenke kritisk? Hvordan skaper vi leselyst, gode lesevaner og lesekondis hos elevene? Det er noen av spørsmålene boka søker å svare på. Denne andre utgaven av 101 måter å lese på er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20. Boka har en introduksjon til lesedidaktikkens hvorfor, hvordan og hva 5 nye vitenskapelige artikler om å knekke leselystk…
Ebok 425,-

Andre har også kjøpt

Undertittel en teoretisk og praktisk lesedidaktikk
Forfattere Kåre Kverndokken (forfatter), Kåre Kverndokken (redaktør), Jannike Ohrem Bakke (redaktør)
Utgitt 13 februar 2025
Lengde 415 sider
Sjanger Fagbøker, Språk og litteratur, Pedagogikk, Samfunnsvitenskap
Serie 101-serien
Språk Bokmål
Format epub
DRM-beskyttelse LCP
ISBN 9788245055528
Hvorfor, hvordan og hva skal elever lese? Hvordan skal vi sette dem i stand til å utvikle en best mulig lesekompetanse, god leseforståelse og evne til å tenke kritisk? Hvordan skaper vi leselyst, gode lesevaner og lesekondis hos elevene? Det er noen av spørsmålene boka søker å svare på. Denne andre utgaven av 101 måter å lese på er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20. Boka har en introduksjon til lesedidaktikkens hvorfor, hvordan og hva 5 nye vitenskapelige artikler om å knekke leselystkoden; å utvikle leseforståelse; å komponere leseløp; lesing blant flerspråklige elever; digital lesing, og 101 lesebestillinger som binder teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. Grepene er forankret i aktuell leseforskning og bygger bro mellom akademia og skolens praktiserende lærere. Med grepene får undervisere på ulike nivåer en didaktisk verktøykasse til egen leseundervisning. 101 måter å lese på bidrar med ny forskning på feltet. Boka er en skattkiste for alle i det 13-årige skoleløpet som skal jobbe med lesedidaktikk. Målgruppen er forskere, lærerutdannere, studenter og lærere. Andre bøker i 101-serien: 101 skrivegrep (2023) [2014] 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på (2016) 101 litteraturdidaktiske grep (2018) 101 grep for å aktivisere elever i matematikk (2019) 101 Ways to Work with Communicative Skills (2019) 101 digitale grep, 2. utgave (2020) [2018] 101 grep om grammatikk (2021) Kåre Kverndokken er dosent em. i norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han arbeider primært med lese-, skrive- og muntlighetsdidaktikk, læremiddelkunnskap og barnelitteratur, og i særlig grad med etter- og videreutdanning av lærere innenfor dette feltet. Kverndokken har skrevet en rekke lærebøker i norsk for grunnskolen, artikler innenfor ulike disipliner i faget, og han er redaktør for 101-serien, der seneste utgivelse er 101 skrivegrep – en teoretisk og praktisk skrivedidaktikk (2. utg., 2023). Jannike Ohrem Bakke er førsteamanuensis i norskdidaktikk og merittert underviser ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider med grunnleggende ferdigheter, særlig skriving og litteraturdidaktikk i lærerutdanningen, og hun er også opptatt av dramaturgi. Bakke er blant annet medforfatter av Undervisningens dramaturgi. Fortellinger og analyser fra klasserommet (2023).