Legg til i ønskeliste
Gratis utdrag
- Sett i bokhyllen
- Les gratis utdrag
Lykken er en læreplan ebok
279,-
Læreplanen er skolens viktigste dokument. Men hvordan er egentlig læring beskrevet i læreplanen? Og hvordan skal fagfornyelsen danne utgangspunktet for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning? Det er i læreplanen at formålet med undervisningen er beskrevet og målene for elevenes læring er konkretisert. Samtidig har læreplanene variert over tid med ulik utforming, vektlegging og politisk påvirkning. I tillegg gir de både tydelige og underliggende føringer for hvordan staten defi…
Ebok
279,-
Undertittel
lokalt arbeid med læreplaner
Forlag
Fagbokforlaget
Utgitt
26 august 2024
Lengde
124 sider
Sjanger
Fagbøker, Samfunnsvitenskap, Pedagogikk
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788245052879
Læreplanen er skolens viktigste dokument. Men hvordan er egentlig læring beskrevet i læreplanen? Og hvordan skal fagfornyelsen danne utgangspunktet for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning? Det er i læreplanen at formålet med undervisningen er beskrevet og målene for elevenes læring er konkretisert. Samtidig har læreplanene variert over tid med ulik utforming, vektlegging og politisk påvirkning. I tillegg gir de både tydelige og underliggende føringer for hvordan staten definerer læring. Forståelse og tolkning av læreplanen er derfor sentralt i lærerutdanningen. I denne boka utforsker forfatterne læreplanen som et styringsdokument. De ser på hvordan læreplanene er utformet i Norden, de presenterer generell styringsteori som kan hjelpe oss til å forstå hvorfor planene ser ut som de gjør, de kobler teorier om hvordan lærerprofesjonsutøvelsen henger sammen med læreplanen, og undersøker om fagfornyelsen gir handlingsrom eller om den begrenser lærere. Boka inneholder også en generell analyse av LK20. Forfatterne av boka er førsteamanuensis Ana Lucia Lennert Da Silva og professor Christina Niemi Mølstad ved Høgskolen i Innlandet.