Legg til i ønskeliste
Gratis utdrag
- Sett i bokhyllen
- Les gratis utdrag
Strategisk skoleledelse ebok
379,-
Denne boken forklarer hvorfor ledelse i skolen er viktig og samtidig et prosjekt som involverer mange aktører i samspill. Formålet med boken er derfor å belyse skoleledelse i sammenheng fra skoleeiernivået og helt frem til undervisningen i klasserommet. Dette blir billedlig uttrykt gjennom metaforen «den pedagogiske verdikjeden». Strategisk skoleledelse betegner et samarbeidende lederskap, som er avgjørende for at skolen skal klare den oppgaven den er satt til å utføre i samfunnet. Denne andre …
Ebok
379,-
Andre har også kjøpt
Forlag
Fagbokforlaget
Utgitt
12 november 2024
Lengde
221 sider
Sjanger
Fagbøker, Samfunnsvitenskap, Pedagogikk
Språk
Bokmål
Format
epub
DRM-beskyttelse
LCP
ISBN
9788245057393
Denne boken forklarer hvorfor ledelse i skolen er viktig og samtidig et prosjekt som involverer mange aktører i samspill. Formålet med boken er derfor å belyse skoleledelse i sammenheng fra skoleeiernivået og helt frem til undervisningen i klasserommet. Dette blir billedlig uttrykt gjennom metaforen «den pedagogiske verdikjeden». Strategisk skoleledelse betegner et samarbeidende lederskap, som er avgjørende for at skolen skal klare den oppgaven den er satt til å utføre i samfunnet. Denne andre utgaven er styrket med flere kapitler basert på nyere norsk forskning med særskilt vekt på ledelse av profesjonelle læringsfellesskap. Denne tematikken omhandler blant annet hvilke betingelser som må være til stede for at engasjement i disse fellesskapene skal heve kvaliteten på den enkelte lærers pedagogiske praksis. Jan Merok Paulsen er professor i skoleledelse og tilknyttet OsloMet. Hans forskningsinteresse omfatter ledelse fra skoleeiernivået, utvikling av ledergrupper og skolens ledelsespraksis. Han har utgitt flere forskningsartikler og fagbøker om disse temaene. Mette Marit Forsmo Jenssen er førsteamanuensis i pedagogikk ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), Høgskolen i Innlandet. Hun har mange års erfaring som lærer i grunnskolen. Ved SePU er hun studieprogramansvarlig for master i utdanningsledelse, underviser ved rektorutdanningen og samarbeider med flere kommuner i forbindelse med tilskuddsordningene. Hun har skrevet doktorgradsavhandlingen Profesjonelle læringsfellesskap i skolen. En mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning? (2023).