Legg til i ønskeliste
Hør gratis utdrag
Døden i Venezia lydbok
199,-
Døden i Venezia er Thomas Manns berømte fortelling om Gustav von Aschenbach – en anerkjent, aldrende forfatter som reiser til Venezia. Her opplever han en uventet frigjøring og oppløftelse, men også en stadig mer altoppslukende fascinasjon for en ung polsk gutt, Tadzio, hvis skjønnhet vekker både beundring og besettelse.Novellen har stor psykologisk dybde. Sentralt står konflikten mellom det dionysiske og det apollinske, mellom lidenskap og selvbeherskelse, og til sist – mellom liv og død.«Teks…
Lydbok
199,-
Andre har også kjøpt
Forlag
Viatone
Utgitt
22 desember 2025
Lengde
2:54
Sjanger
Skjønnlitteratur, Noveller
Språk
Bokmål
Format
mp3
DRM-beskyttelse
Vannmerket
ISBN
9788771838053
Døden i Venezia er Thomas Manns berømte fortelling om Gustav von Aschenbach – en anerkjent, aldrende forfatter som reiser til Venezia. Her opplever han en uventet frigjøring og oppløftelse, men også en stadig mer altoppslukende fascinasjon for en ung polsk gutt, Tadzio, hvis skjønnhet vekker både beundring og besettelse.
Novellen har stor psykologisk dybde. Sentralt står konflikten mellom det dionysiske og det apollinske, mellom lidenskap og selvbeherskelse, og til sist – mellom liv og død.
«Teksten spør om ikke en krampaktig moralisme kan slå over i sin motsetning – og den gir et svar. Uhørt er Aschenbachs fall fra det apollinske til det dionysiske … Dette er ikke bare en aldrende tysk kunstners epikrise; dette er også hele det tyske borgerskapets diagnose ved en historisk skillevei. I tillegg til det estetisk-moralske sammenbruddet skjer det en sosial-moralsk kollaps; samfunnets reaksjon under koleraepidemien peker frem mot det barbari som snart skulle bryte fram i den tyske sivilisasjonen, og som det advares mot gjennom store deler av det thomasmannske liv og verk.» – Per Qvale, etterord til Døden i Venezia og andre noveller
«Thomas Mann skriver en gripende historie om den altfortærende, men forbudte kjærligheten, og han skriver den uendelig vakkert.» – Litteratursiden
«Thomas Manns novelle Døden i Venezia fra 1912 hører til de absolutte mesterverkene i den tyske og europeiske litteraturhistorien … en sentral hjørnestein ikke bare i den tyske nobelprisvinneren Thomas Manns forfatterskap, men i hele den europeiske litteratur- og kulturhistorien.» – Moritz Schramm, KRD 1912
«Thomas Manns udødelige fortelling holder også 100 år etter tilblivelsen.» – Jyllands-Posten (6 stjerner)
«Fortsatt like vakker og barsk lesning.» – Berlingske (6 stjerner)
I 1971 ble Døden i Venezia filmatisert av Luchino Visconti. I motsetning til mange andre litterære filmatiseringer er filmen et like stort mesterverk som boken. Den britiske komponisten Benjamin Britten komponerte i 1973 en av sine mange fremragende operaer over fortellingen.
Thomas Mann (1875–1955) regnes som den største tyske forfatteren i det 20. århundret og mottok Nobelprisen i 1929. Blant hans omfattende forfatterskap kan nevnes de store romanene Buddenbrooks, Trolldomsfjellet, Josef og hans brødre og Doktor Faustus. I tillegg har han skrevet en lang rekke noveller, hvor noen av de mest kjente er Døden i Venezia, Tonio Kröger, Tristan, Mario og tryllekunstneren og Den bedratte.
Novellen har stor psykologisk dybde. Sentralt står konflikten mellom det dionysiske og det apollinske, mellom lidenskap og selvbeherskelse, og til sist – mellom liv og død.
«Teksten spør om ikke en krampaktig moralisme kan slå over i sin motsetning – og den gir et svar. Uhørt er Aschenbachs fall fra det apollinske til det dionysiske … Dette er ikke bare en aldrende tysk kunstners epikrise; dette er også hele det tyske borgerskapets diagnose ved en historisk skillevei. I tillegg til det estetisk-moralske sammenbruddet skjer det en sosial-moralsk kollaps; samfunnets reaksjon under koleraepidemien peker frem mot det barbari som snart skulle bryte fram i den tyske sivilisasjonen, og som det advares mot gjennom store deler av det thomasmannske liv og verk.» – Per Qvale, etterord til Døden i Venezia og andre noveller
«Thomas Mann skriver en gripende historie om den altfortærende, men forbudte kjærligheten, og han skriver den uendelig vakkert.» – Litteratursiden
«Thomas Manns novelle Døden i Venezia fra 1912 hører til de absolutte mesterverkene i den tyske og europeiske litteraturhistorien … en sentral hjørnestein ikke bare i den tyske nobelprisvinneren Thomas Manns forfatterskap, men i hele den europeiske litteratur- og kulturhistorien.» – Moritz Schramm, KRD 1912
«Thomas Manns udødelige fortelling holder også 100 år etter tilblivelsen.» – Jyllands-Posten (6 stjerner)
«Fortsatt like vakker og barsk lesning.» – Berlingske (6 stjerner)
I 1971 ble Døden i Venezia filmatisert av Luchino Visconti. I motsetning til mange andre litterære filmatiseringer er filmen et like stort mesterverk som boken. Den britiske komponisten Benjamin Britten komponerte i 1973 en av sine mange fremragende operaer over fortellingen.
Thomas Mann (1875–1955) regnes som den største tyske forfatteren i det 20. århundret og mottok Nobelprisen i 1929. Blant hans omfattende forfatterskap kan nevnes de store romanene Buddenbrooks, Trolldomsfjellet, Josef og hans brødre og Doktor Faustus. I tillegg har han skrevet en lang rekke noveller, hvor noen av de mest kjente er Døden i Venezia, Tonio Kröger, Tristan, Mario og tryllekunstneren og Den bedratte.
