Premium
Legg til i ønskeliste
Diamantkvelder lydbok
199,-
Går det an å fri seg fra seg selv?Agnete har kontroll. Dagene følger en fast rytme, kroppen lystrer kommando, hun har en jobb hun trives med. Hun er gift for andre gang og har en datter som snart er voksen. Så begynner hun å miste håret.En høstmorgen reiser mannen hennes på jobb i utlandet og skal ikke komme hjem før til jul. Hun og datteren er alene i leiligheten. Agnete får ro til å lete etter ord for det kroppen har prøvd å fortelle henne en stund.I glimt og bruddstykker forsøker hun å se ti…
Lydbok
199,-
Ebok
199,-
Kan spilles i våre gratis apper for iPhone/iPad og Android
Kan spilles i EBOK.NO-appene
Undertittel
tre fiksjoner
Forlag
Aschehoug
Utgitt
5 august 2022
Lengde
4:09
Sjanger
Skjønnlitteratur, Romaner
Språk
Bokmål
Format
mp3
DRM-beskyttelse
Vannmerket
ISBN
9788203395154
Går det an å fri seg fra seg selv?
Agnete har kontroll. Dagene følger en fast rytme, kroppen lystrer kommando, hun har en jobb hun trives med. Hun er gift for andre gang og har en datter som snart er voksen. Så begynner hun å miste håret.
En høstmorgen reiser mannen hennes på jobb i utlandet og skal ikke komme hjem før til jul. Hun og datteren er alene i leiligheten. Agnete får ro til å lete etter ord for det kroppen har prøvd å fortelle henne en stund.
I glimt og bruddstykker forsøker hun å se tilbake på seg selv som ung student i London. Hvordan hun lengtet etter å bli avslørt og trøstet. Hvordan hun i de årene forvillet seg inn i et mørke forkledd som lys.
Diamantkvelder viser kompleksiteten i en metoo-relasjon og undersøker hva det vil si å være et offer.
«... uhyggelig og intelligent roman om å vende bort fra seg selv. (...) Rød-Larsen er en dyktig romankompositør. Oppbyggingen av fortellerkarakteren er bunnsolid.» Joakim Tjøstheim, Dagbladet
«Hilde Rød-Larsen har skrevet en lesverdig bok om en kvinne som sliter med sin egen fortid. (...) Det er mye jeg virkelig liker ved denne boken. Den fragmentariske stilen som bygger opp under den ukontrollerbare strømmen av minner. Og ikke minst oppdelingen av teksten, der jeget selv går over til å fortelle i tredjeperson fordi fortellingen blir for personlig, for nær og altfor tøff. Men også det sikre og gode språket, for å nevne noe ... denne romanen [har] kanskje i overkant mye til felles med «Jente, 1983» av Linn Ullmann og «Samtykket» av Vanessa Springoria. Har du lest begge disse, er vel tematikken godt dekket. Men det skal sies at Rød-Larsen kanskje tar oss et hakk videre i denne romanen. Så har du ikke fått med deg de nevnte romanene, anbefaler jeg deg virkelig å lese denne boken.» Nancy Øvrehus, Stavanger Aftenblad
«Hilde Rød-Larsen gir ny form til fortellingen om unge kvinner og godt voksne menn. (...) Romanen vibrerer av fornemmelsen av at akkurat denne historien må fortelles på akkurat denne måten, nervøst og ad omveier. Med kledelig ironi røper Rød-Larsen slik en upåklagelig kunstnerisk selvsikkerhet.» Leif Bull, Klassekampen
«Et stykke fint litterært håndverk. Diamantkvelder er en smart konstruert fortelling om traumer og overgrep. Hilde Rød-Larsen har denne evnen til å holde leseren på tå hev - i kraft av sin antydende metode. (...) Diamantkvelder byr på fine refleksjoner og mye solid skrivekunst med tydelig litterær teft.» Turid Larsen, Dagsavisen
«Diamantkvelder» er en nyanserik og kunstnerisk moden roman som nærmer seg sitt smertesentrum ad omveier og omskrivninger.»Leif Bull, Dagens Næringsliv, ÅRETS FEM BESTE BØKER 2022
ANMELDELSER I DANMARK:
«En vakker fortelling om å ta makten tilbake ... Diamantkvelder er en klok bok. Den er en selvrefleksiv reise inn i erkjennelsen ... Selv om Hilde Rød-Larsens roman er basert på egne opplevelser og nylig har ført til anklager mot en eldre psykiater, så løfter Diamantkvelder seg fra å være en fortelling om en spesifikk #metoo-begivenhet til å være en vakker, dypsindig refleksjon om de fortellingene vi forteller om oss selv, og om å tørre å ta makten over sin egen historie.» - Sophie Engberg Sonne, Politiken (5 hjerter)
«Diamantkvelder er et av den slags virkelig vellykkede verk der formen er like så viktig og fortellende som innholdet, og som samtidig peker på og forsøker å endre strukturelle forhold. Boken er absolutt ikke sensasjonalistisk; snarere merker man den sosiologiske interessen bak den partikulære erfaring: Mens jeg leste, forestilte jeg meg generasjoner av unge kvinner som blir utnyttet og manipulert på lignende vis og siden må bruke årtier på å bearbeide disse opplevelsene ... en vellykket fortelling fra #metoo-tidsalderen. Den skildrer all den menneskelige tvil, ambivalens og selvdestruksjon som kan omringe et uerkjent traume.» - Mathilde Moestrup, Information
«Diamantkvelder er et vakkert virvar av begynnelser og slutninger ... Rød-Larsen skriver fullkomment ukunstlet og presist, samtidig med at teksten er vaklende ... Det er den prøvende forsiktigheten og de sterke formmessige grepene som gjør Diamantkvelder enestående.» - Katrine Sommer Boysen, Jyllands-Posten (5 stjerner)
«Som et raffinert triptykon av vakker prosa skildrer Hilde Rød-Larsen et langsomt og voldsomt indre sjeleoppgjør, hvor fortrengning viker for erkjennelse ... Det er sterkt og vedkommende stoff ... Som samtidsroman er Diamantkvelder vakker, troverdig og intens i sin skildring av moderne menneskers søken etter tilværelsens ståsteder, ikke minst når det handler om parforhold.» - Klaus Rothstein, Weekendavisen
«Med stor sans for det lyriske i språket utfolder Rød-Larsen kvinnepikens fortelling, som sitter tilbake i alle kroppens celler på både kvinnen og leseren.» Britta Riis Langdahl, Litteratursiden.dk
Agnete har kontroll. Dagene følger en fast rytme, kroppen lystrer kommando, hun har en jobb hun trives med. Hun er gift for andre gang og har en datter som snart er voksen. Så begynner hun å miste håret.
En høstmorgen reiser mannen hennes på jobb i utlandet og skal ikke komme hjem før til jul. Hun og datteren er alene i leiligheten. Agnete får ro til å lete etter ord for det kroppen har prøvd å fortelle henne en stund.
I glimt og bruddstykker forsøker hun å se tilbake på seg selv som ung student i London. Hvordan hun lengtet etter å bli avslørt og trøstet. Hvordan hun i de årene forvillet seg inn i et mørke forkledd som lys.
Diamantkvelder viser kompleksiteten i en metoo-relasjon og undersøker hva det vil si å være et offer.
«... uhyggelig og intelligent roman om å vende bort fra seg selv. (...) Rød-Larsen er en dyktig romankompositør. Oppbyggingen av fortellerkarakteren er bunnsolid.» Joakim Tjøstheim, Dagbladet
«Hilde Rød-Larsen har skrevet en lesverdig bok om en kvinne som sliter med sin egen fortid. (...) Det er mye jeg virkelig liker ved denne boken. Den fragmentariske stilen som bygger opp under den ukontrollerbare strømmen av minner. Og ikke minst oppdelingen av teksten, der jeget selv går over til å fortelle i tredjeperson fordi fortellingen blir for personlig, for nær og altfor tøff. Men også det sikre og gode språket, for å nevne noe ... denne romanen [har] kanskje i overkant mye til felles med «Jente, 1983» av Linn Ullmann og «Samtykket» av Vanessa Springoria. Har du lest begge disse, er vel tematikken godt dekket. Men det skal sies at Rød-Larsen kanskje tar oss et hakk videre i denne romanen. Så har du ikke fått med deg de nevnte romanene, anbefaler jeg deg virkelig å lese denne boken.» Nancy Øvrehus, Stavanger Aftenblad
«Hilde Rød-Larsen gir ny form til fortellingen om unge kvinner og godt voksne menn. (...) Romanen vibrerer av fornemmelsen av at akkurat denne historien må fortelles på akkurat denne måten, nervøst og ad omveier. Med kledelig ironi røper Rød-Larsen slik en upåklagelig kunstnerisk selvsikkerhet.» Leif Bull, Klassekampen
«Et stykke fint litterært håndverk. Diamantkvelder er en smart konstruert fortelling om traumer og overgrep. Hilde Rød-Larsen har denne evnen til å holde leseren på tå hev - i kraft av sin antydende metode. (...) Diamantkvelder byr på fine refleksjoner og mye solid skrivekunst med tydelig litterær teft.» Turid Larsen, Dagsavisen
«Diamantkvelder» er en nyanserik og kunstnerisk moden roman som nærmer seg sitt smertesentrum ad omveier og omskrivninger.»Leif Bull, Dagens Næringsliv, ÅRETS FEM BESTE BØKER 2022
ANMELDELSER I DANMARK:
«En vakker fortelling om å ta makten tilbake ... Diamantkvelder er en klok bok. Den er en selvrefleksiv reise inn i erkjennelsen ... Selv om Hilde Rød-Larsens roman er basert på egne opplevelser og nylig har ført til anklager mot en eldre psykiater, så løfter Diamantkvelder seg fra å være en fortelling om en spesifikk #metoo-begivenhet til å være en vakker, dypsindig refleksjon om de fortellingene vi forteller om oss selv, og om å tørre å ta makten over sin egen historie.» - Sophie Engberg Sonne, Politiken (5 hjerter)
«Diamantkvelder er et av den slags virkelig vellykkede verk der formen er like så viktig og fortellende som innholdet, og som samtidig peker på og forsøker å endre strukturelle forhold. Boken er absolutt ikke sensasjonalistisk; snarere merker man den sosiologiske interessen bak den partikulære erfaring: Mens jeg leste, forestilte jeg meg generasjoner av unge kvinner som blir utnyttet og manipulert på lignende vis og siden må bruke årtier på å bearbeide disse opplevelsene ... en vellykket fortelling fra #metoo-tidsalderen. Den skildrer all den menneskelige tvil, ambivalens og selvdestruksjon som kan omringe et uerkjent traume.» - Mathilde Moestrup, Information
«Diamantkvelder er et vakkert virvar av begynnelser og slutninger ... Rød-Larsen skriver fullkomment ukunstlet og presist, samtidig med at teksten er vaklende ... Det er den prøvende forsiktigheten og de sterke formmessige grepene som gjør Diamantkvelder enestående.» - Katrine Sommer Boysen, Jyllands-Posten (5 stjerner)
«Som et raffinert triptykon av vakker prosa skildrer Hilde Rød-Larsen et langsomt og voldsomt indre sjeleoppgjør, hvor fortrengning viker for erkjennelse ... Det er sterkt og vedkommende stoff ... Som samtidsroman er Diamantkvelder vakker, troverdig og intens i sin skildring av moderne menneskers søken etter tilværelsens ståsteder, ikke minst når det handler om parforhold.» - Klaus Rothstein, Weekendavisen
«Med stor sans for det lyriske i språket utfolder Rød-Larsen kvinnepikens fortelling, som sitter tilbake i alle kroppens celler på både kvinnen og leseren.» Britta Riis Langdahl, Litteratursiden.dk