Månedens forfatter april

Tekst Christopher Opso

Møt mannen bak Fabian Risk

Vi har kommet til april og påsken omfavner oss som en varm vårklem. Klokken er stilt fremover mot sommeren, og sola holder oss med selskap lenger om kvelden. Med ny måned følger også ny månedens forfatter her på EBOK-bloggen.

Denne måneden skal vi igjen besøke nabolandet vårt i øst, Sverige. Nærmere bestemt skal vi til Stockholm hvor vi finner månedens forfatter, Stefan Ahnhem. 

Stefan Ahnhem (f. 1966) ble født i Stockholm, men hadde sin oppvekst i Helsingborg, som senere skulle bli en sentral by og plassering i hans bøker. Ahnhem har tidligere jobbet som manusforfatter innen film og TV i over 20 år. Der skrev han blant annet manus for noen av Sveriges største krimserier, som Irene Huss og Wallander. Han har studert blant annet matte og fysikk, filmvitenskap, psykologi og litteraturhistorie. 

I 2014 debuterte Stefan Ahnhem som forfatter med boka Offer uten ansikt, som han fikk Poloniprisen for, som beste svenske krimdebut. Ahnhem er mest kjent for sin krimserie om politietterforsker Fabian Risk. Det er blitt utgitt seks bøker i serien fra før, og nå er den syvende boka En helt annen historie endelig kommet på norsk.

Bøkene om Fabian Risk har gjort Ahnhem til en av Nordens største krimforfattere. Serien gis ut i 25 land, og han har solgt over 2 millioner bøker.

stefan ahnhem portrett

Stefan Ahnhem. Foto: Thron Ullberg

 Les mer om forfatter Ahnhem og politietterforsker Fabian Risk i intervjuet nedenfor.

en helt annen historie thumb

En helt annen historie

Syvende bok om Fabian Risk!

Les mer her

Fortell oss om din nye bok En helt annen historie – hva handler den om i korte trekk?

– Helt i begynnelsen av boka blir en kjent influencer funnet drept på et av Stockholms fasjonable hoteller, og saken havner på bordet til Fabian Risks tidligere kollega Malin Rehnberg. Dødsårsaken kan tyde på at det kan ha vært en erotisk lek som har gått for langt – eller er det et iscenesatt drap? 

– Med denne historien ville jeg forsøke å vise hva som kan skje når noen går for langt i å mistenke noen, og hvilke konsekvenser det kan få.

Hvordan oppsto ideen til serien om Fabian Risk?

– Før jeg begynte å skrive bøker jobbet jeg som manusforfatter for film og tv. Der jobbet vi mye med adapsjon av bøker til film, og det var mange eldre, ensomme politimenn med aparte problemer blant karakterene. 

– Jeg fant ut at jeg ville skape en politimann som var litt mer vital, og som levde et vanlig liv med hverdagsproblemer. En vanlig fyr, og med uvanlige gjerningsmenn. Og da var plutselig Fabian Risk født.

Hvor går veien videre med bokserien?

– Det er en hemmlighet jeg ikke kan avsløre nå. Men jeg kan si så mye som at jeg ikke er helt ferdig med Fabian Risk. Og han er nok ikke helt ferdig med meg heller. Neste gang vi møtes er foreløpig uviss.

Hva ønsker du at leseren av boka skal sitte igjen med etter å ha lest den?

– En litt svett, men overrasket og kanskje litt lettet følelse? Selv om det er en krim håper jeg leseren også kjenner seg igjen i Malins tanker, og at man har trivdes i hennes selskap.

Hvilke bøker står på din leseliste om dagen?

– Jeg har alltid mange bøker på vent – akkurat nå: Jo Nesbøs Blodmåne – han er en stor inspirasjonskilde for meg, og jeg fikk den nettopp i posten fra forlaget hans. Bret Easton Ellis’ Skår må jeg jo også lese – han peker med en dekadent finger på tiden vi lever i. Og så er det Ann-Helen Laestadius’ Stjålet, som jeg har hørt så mye fantastisk om.

Er det noen bøker som har formet deg som forfatter?

– Stieg Larssons Millennium-trilogi setter et markant skilletegn i svensk krimhistorie. Larsson slapp løs en villskap og råskap sammen med det realistiske i krimlitteraturen, han tok alt til nye høyder. Henning Mankells bøker har også betydd enormt – alle må lese Ett skritt etter. Formuleringene, måten han avslutter scener på er virkelig mesterlige. Og så må jeg si Hitchhiker's guide to the galaxy. Den viser virkelig vei til hvordan man bygger en mangfoldig litterær verden, et univers.

Hvordan kom du inn i forfatteryrket?

– Da jeg gikk på skolen kunne jeg ikke skrive særlig godt – jeg kom sent i gang, og lærerne mente jeg trengte ekstra oppfølging. Men: Jeg var en historieforteller, en som alltid fikk de andre til å lytte. Og da jeg begynte på filmskole senere skjønte jeg at det ikke var regissør jeg skulle bli: Jeg skulle skrive manus, utvikle ideer og historier til noe stort.

Hva er det beste med krimsjangeren?

– Krimsjangeren gir deg muligheten til å fortelle om spesifikke temaer med historier. Jeg virkelig elsker når plot og karakter er i symbiose. Det trengs hvis du vil fortelle en spennende historie, og er helt nødvendig i krimsjangeren.

Hva liker du å bruke tiden din på når du ikke skriver eller leser?

– Å lage mat er nesten som meditasjon for meg – og det er jeg som er kokken i familien. Jeg setter på musikk, og så er jeg i gang. Det tar minst en time og et kvarter før jeg er ferdig – jeg liker å gå grundig til verks ved å teste ut nye smaker, og det er da jeg virkelig slapper av.

Hvilke håp har du for året 2023?

– Fred. Ingenting mer enn det.