Månedens forfatter: Johan Høst

Tekst Christopher Opso

Webbanner med bilde av månedens forfatter: johan høst

Møt Johan Høst, månedens forfatter og debutaktuell med sin første krimbok! 


EBOK.NO er tilbake med sin nye, månedlige spalte, månedens forfatter. I februar stifter vi bedre bekjentskap med en fersk forfatter, som lenge har hatt en historieforteller i magen. Månedens forfatter for februar er nemlig norske Johan Høst (f. 1971).

Johan Høstmælingen, som han egentlig heter, ser kanskje kjent ut for noen oppmerksomme lesere. Johan er nemlig å se på TV-skjermen som programleder for Extra-trekningene på NRK. Ved siden av å dele ut vinnerlykke i beste sendetid, driver han eget reklamebyrå, og er tidligere norgesmester i Curling. 

Nå debuterer mannen med mange jern i ilden med sin første krimbok, En nasjon i sjakk. I boka blir Norges statsminister kidnappet, og både politiet og politikerne må spille et sjakkparti om statsministerens liv. Mens klokka tikker ned, må også spørsmålet stilles om statsministerens liv er mer verdt enn de som må dø for å redde ham?

Brikkene representerer personer i statens tjeneste eller samfunnstopper. Hver gang terroristen tar en brikke, må et menneske bøte med livet. Før det første trekket tas stopper en trailer ved Stortinget, og hengerens vegger blåses av. På planet sitter statsministeren i et glassbur. Spillet er i gang. 

Bokanmeldelsene har allerede begynt å rulle inn. Boka får knallkritikker i Dagens Næringsliv som skriver at boka er en «utsøkt, ellevill thriller», mens VG ruller terningkast og skriver følgende: «Johan Høst debuterer med en heidundrende vellykket krim der alle brikkene på brettet flyttes rundt med mesterhånd».


Vi tok en prat med forfatteren selv om boka, skriveprosessen og hva han selv leser om dagen. Les mer nedenfor.

en nasjon i sjakk

En nasjon i sjakk

Les mer her


Fortell oss kort om din nye bok, En nasjon i sjakk

– Den norske statsministeren blir kidnappet på påskefjellet. Vi følger Deltatroppens aksjonsleder Anton Block og hans høyre hånd Björk Jónsdottir gjennom noen hektiske døgn i deres jakt på statsministeren og terroristen.

– Terroristen stiller ett krav. At makthaverne i Norge spiller et sjakkparti om livet til statsministeren. Hver brikke representerer en person. Når en bonde blir tatt, dreper terroristen en offentlig embedsmann, og når han tar en offiser må en samfunnstopp bøte med livet. Krisestaben på stortinget står overfor et umulig valg; skal de ofre statsministeren for å redde mange andre?  

– Oppsummert er En nasjon i sjakk er en intrikat hevnhistorie der både psykiatri, politikerforakt, menneskeverd, korrupsjon og medias samfunnsrolle er viktige ingredienser. Mellom linjene ligger en skarp kommentar om tiden vi lever i.


Hvordan oppsto ideen bak boka?

– Jeg surrer alltid med ulike ideer. Akkurat denne fikk jeg på en tredemølle på Sats. Foran mølla var det en drøss med TV-skjermer som viste forskjellige programmer. Et av dem var en nyhetssending med et gisseldrama, et annet et intervju med statsministeren og på det tredje en sportssak med Magnus Carlsen. Tankene fløt rundt i hodet før de materialiserte seg i det som i dag er hovedplottet.


Dette er jo din debut som forfatter. Har du alltid hatt en forfatter i magen – og hvordan var din reise frem mot debutten?

–Jeg er utdannet tekstforfatter og har jobbet med tekst og konseptutvikling i 27 år. Trangen til å lage og fortelle historier har nok alltid ligget latent. Jeg begynte å jobbe med En nasjon i sjakk allerede i 2015, og innså fort at det var vanskelig å drive eget byrå, pendle to timer hver dag og samtidig følge opp tre barn. For min del kom covid i 2020 som en velsignelse; alle i byrået ble permittert i nesten tre måneder og alle fritidsaktiviteter innstilt. Da fikk jeg endelig kreativt overskudd til å skrive ut første tredjedel av boka. I januar 2021 tok jeg permisjon uten lønn fra jobben og fullførte boka. Som de fleste andre har jeg huslån og utgifter på alt fra tannregulering til fritidsaktiviteter, heldigvis har jeg en entusiastisk kone som var med på laget selv om det innebar noen økonomiske utfordringer. 


Du jobber jo til vanlig i reklamebransjen og er vant til å formidle historier. Hvordan har det vært å gå fra de korte, mer begrensa reklameformatene til det mye bredere romanformatet?

– I en reklametekst må du veie hvert eneste ord på gullvekt, samtidig at du må være sikker på at målgruppen enkelt oppfatter budskapet. Det har nok smittet over på skrivestilen. Jeg har egentlig beholdt arbeidsmetodikken; tenkt overordnet konsept, og deretter stykket opp hele jobben i små bestanddeler. Så har jeg jobbet kreativt med små tekstflater og hver enkelt karakter. 

– Som alt annet du gjør første gang, går du på noen nybegynnerfeil. Heldigvis har jeg hatt suveren hjelp av redaktørene mine, Karen og Marius. Jeg tror jeg har lært såpass at de får en litt enklere jobb når jeg leverer manus på min neste bok.

– Om jeg evaluerer totalprosessen har det mest verdifulle vært å ta steget fra en hektisk reklamebransje til en nesten meditativ tilstand som forfatter. Det har hatt en særs positiv terapeutisk effekt. 


Har du noen tips til andre som brenner inne med en liten forfatterdrøm i magen?

– Det viktigste er; bare gjør det. Du er privilegert som lever i et samfunn hvor det faktisk er mulig å leve ut drømmene sine. Ta et oppgjør med deg selv og bestem deg for om du skal gå for det eller ikke. Vit at det til tider en kamp å skrive ferdig en bok, men samtidig en enorm tilfredstillelse å sitte med et nytrykket verk mellom hendene. For å sitere Piet Hein; Hvis du frygter for besvær, kan du li'så godt la' vær. Hvis du uden vaklen vil, er det næsten vundet spil.


– Og når du først har bestemt deg for å gjøre det; ha en kompis eller et panel du kan diskutere idéene og historien din med. Forfattertilværelsen kan være ensom, det er stor hjelp i å ha jevnlige møter med folk som vil deg og historien din vel. 


Hva ønsker du at leseren av boka skal sitte igjen med etter å ha lest den?

– Jeg håper å gi dem samme følelsen jeg selv hadde da jeg leste Da Vinci-koden. Bevisstheten blir slukt av drivet, mysteriet og spenningen, så du mister alt annet rundt deg. 

– Og når du er ferdig håper du at det er kortest mulig tid til oppfølgeren kommer.


Hva slags bøker leser du selv, og hvilke har formet deg som forfatter?

– Jeg leser ganske variert, men mest krim. Har vært igjennom det meste av Nesbø og Dan Brown. Den siste boka jeg leste var Jacobsens «De usynlige». Må også dra frem, Erlend Loes måte å konseptualisere en fortellerstil.  Evnen til å skrive supernaivt og enkelt om kompliserte ting er fascinerende. Loes Doppler var en fornøyelse, kjente meg godt igjen i hovedpersonen som kunne klare seg uten alt bortsett fra norsk melk. 

– Om jeg skal trekke frem noe som har formet meg må det være mine foreldre som begge var flinke til å lese for meg som liten. Mor lest Astrid Lindgren og far leste Odyseen og Illiaden av Homer, samt Carl Grimbergs verdenshistorie. En god, fantasistimulerende miks som jeg alltid har hatt glede av.